Email
Facebook
Bericht ons

Automobili Lamborghini kondigt de Huracán EVO met alleen achterwielaandrijving (RWD) aan. Met zijn V10-motor die 610 pk (449 kW) vermogen levert bij 8.000 tpm en 560 Nm koppel bij 6.500 tpm in een lichtgewicht auto met achterwielaandrijving en dynamische besturing moet de auto zorgen voor maximaal rijplezier. De Lamborghini Huracán EVO RWD weegt 1.389 kilogram, heeft een topsnelheid van 325 km / u en versnelt van 0 naar 100 km / u in 3,3 seconden. Daarmee is de Huracán EVO RWD een fractie langzamer dan zijn vierwielaangedreven broer. De motor daarvan levert 640 pk en mede dankzij de tractie van de vierwielaandrijving rijdt die van 0 naar 100 in 2,9 seconden. De topsnelheid is wel gelijk. Ondanks de topprestaties, is de Huracán EVO RWD niet gericht op hoge snelheden in een rechte lijn of rondetijden: met een uniek nieuw ontwerp verwijst de auto naar zijn missie als instinctieve bestuurdersauto.

“De Huracán EVO-achterwielaandrijving legt de auto in handen van de bestuurder: de rijervaring wordt geleverd door de hardware”, zegt Stefano Domenicali, voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini. “Deze auto herinnert de bestuurder aan de pure technische oorsprong van Lamborghini: de bestuurder staat centraal in de prestaties van de Huracán EVO RWD, met ongefilterde feedback en een emotionele en boeiende rijervaring voor de bestuurder.”

Ontworpen voor rijplezier
De V10-motor levert meer dan alleen vermogen aan de opstelling van de achterwielaandrijving: het geluid van de natuurlijk afgezogen krachtcentrale combineert met het speciaal afgestelde tractiecontrolesysteem voor de meest emotionele, plezierige rijervaring in zowel droge als natte omstandigheden en zelfs sneeuw. Het nieuwe Performance Traction Control System (P-TCS) is specifiek gekalibreerd voor de Huracán EVO met achterwielaandrijving en levert koppel, zelfs tijdens de fase waarin de auto uitlijnt na driften of slippen.

Terwijl een ‘normaal’ tractiecontrolesysteem een ​​scherpe ontkoppeling levert, wachtend tot een auto volledig stabiel wordt voordat hij opnieuw koppel levert, levert de P-TCS-auto vooraf koppel, waardoor een zware koppelreductie wordt vermeden en een betere tractie wordt gegarandeerd bij het verlaten van een bocht.

De P-TCS-interventie is gekalibreerd volgens de rijmodi van de Huracán EVO RWD, geselecteerd via de ANIMA-knop op het stuur (Adaptive Network Intelligent Management: ‘ziel’ in het Italiaans). In STRADA minimaliseert de P-TCS het slippen van het achterwiel om stabiliteit en veiligheid onder alle omstandigheden te garanderen: met een meer proactieve strategie beheert P-TCS koppelafgifte op oppervlakken met weinig grip.

In de SPORT-modus maximaliseert de P-TCS de rijplezier: de achterwielen kunnen glijden en “schaatsen” tijdens het accelereren, voor gemakkelijk driftplezier zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Het systeem herkent omstandigheden waarbij de overstuurhoek snel toeneemt en beperkt de koppelafgifte naar de achterwielen, waardoor de bestuurder de auto perfect kan besturen en stabiliseren.

In CORSA is de P-TCS gekalibreerd om de achterwielslip te bereiken die de tractie en wendbaarheid van de auto bij het verlaten van een bocht optimaliseert, waardoor de bestuurder de prestaties kan maximaliseren. De P-TCS verbetert de soepelheid van de interventie met 30% in vergelijking met het vorige Huracán RWD-model; verbetert de tractie bij het verlaten van de hoeken met 20% en verbetert overstuur met 30%.

Het hybride chassis van de Lamborghini Huracán EVO RWD integreert lichtgewicht aluminium en koolstofvezel met een behuizing van aluminium en thermoplastisch hars, met een totaal droog gewicht van 1.389 kg voor een gewicht-vermogenverhouding van 2,28 kg / pk. Met een gewichtsverdeling voor / achter van 40/60 zit de Huracán EVO RWD op dubbele wishbone-ophanging met overlappende vierhoeken en passieve schokdempers. De elektromechanische, servogestuurde Lamborghini Dynamic Steering (LDS) is specifiek afgestemd op de Huracán EVO RWD, voor maximale feedback. De zeven-versnellingsbak met dubbele koppeling zorgt voor de snelste versnellingswisselingen, met startcontrole voor maximale versnelling vanaf een staande start. De 19 inch Kari-velgen met speciaal ontwikkelde Pirelli P Zero-banden zijn uitgerust met geventileerde en dwarsgeboorde stalen remmen. Als optie zijn 20 inch-velgen en carbon-keramische remmen beschikbaar.

Fris ontwerp voor pure prestaties
De Lamborghini Huracán EVO RWD zet het krachtige ontwerp van de V10 Lamborghini voort met nieuwe functies aan de voor- en achterzijde en onderscheidt hem duidelijk van zijn Huracán EVO 4WD-stalgenoot.

 

De Huracán EVO RWD wordt gekenmerkt door een fris en doelgericht aanzicht, aangevuld met een nieuwe frontsplitter en verticale vinnen binnen de grotere, ingelijste luchtinlaten. De achterbumper in hoogglans zwart bevat een nieuwe diffuser die uniek is voor de Huracán EVO RWD.

 

Binnenin heeft de cockpit een HMI 8,4-inch touchscreen in de middenconsole van de auto, waarmee alle aspecten van de auto worden bestuurd en volledige connectiviteit wordt beheerd, zoals telefoongesprekken, internettoegang en Apple CarPlay.

 

Zowel van binnen als van buiten biedt het Ad Personam-programma van Lamborghini onovertroffen opties voor personalisatie in kleur en trim, zodat eigenaren van de Lamborghini Huracán EVO RWD hun nieuwe stijl en persoonlijkheid kunnen opleggen aan hun nieuwe Lamborghini-rijmachine. Om de vorm van de auto te benadrukken, is de nieuwe kleur Giallo Belenus (geel) ontwikkeld, samen met een speciale leer- en Alcantara-kleur voor de interieurbekleding, passend bij de nieuwe buitenverf.

De eerste klanten zullen de nieuwe Lamborghini Huracán EVO RWD in het voorjaar van 2020 in ontvangst nemen. Voor Europa is de adviesprijs 159.443 euro, exclusief belastingen. In Nederland zal die prijs door de BTW en BPM richting de 280.000 euro gaan. Voor de Huracán EVO met vierwielaandrijving betaal je minimaal 310.833 euro.

Copyright © 2024 RTL Autowereld. All rights reserved


Privacy Statement  |  Cookie instellingen


studio29elf