Email
Facebook
Bericht ons
  • Tweede Toyota SUV in C-segment, nadruk op ruimte en functionaliteit
  • Uitgerust met Toyota’s nieuwste hybridetechnologie van de vijfde generatie
  • Nieuw multimediasysteem Toyota Smart Connect met over-the-air updates
  • Extra rijassistentie in de vorm van T-Mate
  • Vanaf najaar 2022 op de Nederlandse markt

Toyota heeft de Corolla Cross onthuld, de eerste SUV van ’s werelds bestverkochte auto, de Toyota Corolla. Het is na de Toyota C-HR de tweede SUV van Toyota in het C-SUV-segment. De Corolla Cross is het eerste Toyota model dat uitgerust is met Toyota’s hybridetechnologie van de vijfde generatie. Ook nieuw is Toyota Smart Connect, een multimediasysteem dat heel snel reageert en veel functionaliteiten biedt. Naar verwachting is de nieuwe Toyota Corolla Cross vanaf het najaar van 2022 in Nederland leverbaar.

Terwijl bij de Toyota C-HR de nadruk ligt op een onderscheidend design, heeft Toyota de Corolla Cross ontworpen met het accent op comfort, ruimte en functionaliteit. De hybride-aandrijflijn is opnieuw ontworpen en biedt meer koppel, meer elektrisch vermogen, meer efficiëntie én meer rijplezier.
Het design van de nieuwe Toyota SUV oogt vooral solide en is specifiek afgestemd op de Europese markt. De trapeziumvormige grille en geprononceerde spatborden geven de Corolla Cross onmiskenbaar een stoere uitstraling. De Corolla Cross is 4.460 mm lang, 1.825 mm breed en 1.620 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.640 mm.

Ontworpen volgens Toyota New Global Architecture
De Toyota Corolla Cross is geënt op Toyota’s filosofie van TNGA, Toyota New Global Architecture. Hiertoe behoort onder meer het GA-C-voertuigplatform waar ook de Toyota C-HR op staat, alom geprezen vanwege zijn rijplezier. Het platform kent een extra laag zwaartepunt en is zeer stijf. Dit levert voordelen op voor de styling en de rijdynamiek.
Het interieur biedt ruim voldoende hoofd- en beenruimte, zowel voor als achter. En dankzij de grote portieropeningen achter is het hier extra gemakkelijk instappen. Het lichte, ruimtelijke gevoel van het interieur wordt nog eens benadrukt door het panoramadak. Vanwege de lage tildrempel en de brede laadopening, is de bagageruimte van de Corolla Cross extra goed toegankelijk, ideaal voor het inladen van bijvoorbeeld een fiets of kinderwagen.


Hoger systeemvermogen, natuurlijker rijervaring
De lithium-ion batterij is dankzij de toepassing van de nieuwste ontwikkelingen krachtiger dan voorheen terwijl hij ook 40% lichter geworden is. Het systeemvermogen van de 2.0 hybride-aandrijflijn is met meer dan 8% gestegen en bedraagt nu 145 kW/197 pk. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur neemt slechts 8,1 seconden in beslag. Bovendien is de rijervaring intuïtiever en natuurlijker doordat tijdens het accelereren de rijsnelheid beter overeenkomt met het motortoerental. Dit levert een meer lineaire en voorspelbare acceleratie op. Dit werd bereikt door de relatie tussen de input van de bestuurder op het gaspedaal en de daadwerkelijke reactie van de aandrijflijn opnieuw te kalibreren.

Digitaal dashboard grootste in segment
De Toyota Corolla Cross profiteert verder van een verbeterde HMI (Human Machine Interface) met de nieuwste multimediatechnologie en een voor Europa specifieke dashboardlay-out met een nieuw 12,3-inch digitaal dashboard en 10,5-inch centraal multimediadisplay (Toyota Smart Connect). Het digitale dashboard is het grootste in het segment en verschillende personalisatiemogelijkheden met betrekking tot verbruik, navigatie en bediening van het hybridesysteem.


Over-the-air software-updates
Het centraal gepositioneerde High Definition-touchscreen is voorzien van een nieuwe, krachtiger processor zodat het snel reageert. Zowel Apple CarPlay (draadloos) als Android Auto is aanwezig. Software-updates verlopen over over-the-air. Tot de mogelijkheden behoren bovendien cloud-navigatie, lokale parkeer- en verkeersinformatie en een spraak-assistent. En met de MyT-app kan de bestuurder profiteren van slimme connected services zoals het lokaliseren van de auto, het op afstand ont- en vergrendelen van portieren en het laten uitvoeren van rijanalyses.


T-Mate: nog meer actieve veiligheid
Net als de hybride-aandrijflijn van de vijfde generatie een primeur voor de Corolla Cross is, is T-Mate dat ook. Onder deze noemer verrijkt Toyota de bekende actieve veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense met andere actieve rij- en parkeerhulpsystemen om het rijden nog gemakkelijker en veiliger te maken terwijl alle inzittenden zo goed mogelijk beschermd worden. Het Pre-Collision System (PCS) biedt voor het eerst Acceleration Suppression bij een lage snelheid, maar ook Intersection Cut-In Traffic Assist, evenals een verbeterde detectie van tegemoetkomend verkeer en Intersection Turn Assist.


Extra rijassistentie
Tot de Safety Sense-functies behoren een Emergency Driving Stop System (EDSS) en over-the-air software-updates die systemen up-to-date houden en nieuwe functies toevoegen. Daarnaast heeft Toyota verbeteringen aangebracht met betrekking tot Full Speed ​​Range Adaptive Cruise Control (FSR ACC), Lane Trace Assist (LTA) en Road Sign Assist (RSA). T-Mate biedt extra rijassistentie in de vorm van Blind Spot Monitor (BSM) met Safety Exit Assist (SEA), Auto High-Beam System (AHS) en een parkeerhulp met Toyota Teammate Advanced Park, een Panoramic View Monitor (PVM), Rear Cross Traffic Alert met Automatic Braking (RCTAB) en Intelligent Clearance Sonar (ICS).
Een nieuwe airbag in het midden voor moet voorkomen dat de bestuurder en zijn passagier bij een zijdelingse aanrijding met elkaar in contact komen.

Meer dan 50 miljoen Corolla’s
Sinds de introductie in 1966 zijn wereldwijd meer dan 50 miljoen Toyota Corolla’s verkocht. Momenteel is de Corolla leverbaar als Hatchback, Touring Sports en Sedan. De nieuwe Corolla Cross is de eerste SUV die de naam Corolla draagt en versterkt Toyota’s aanwezigheid in het C-SUV-segment.

Copyright © 2024 RTL Autowereld. All rights reserved


Privacy Statement  |  Cookie instellingen


studio29elf