Hyundai heeft de eerste beelden vrijgegeven van de nieuwe Santa Fe. Het vlaggenschip van Hyundai in Europa biedt een scala aan updates en nieuwe, hybride-aandrijflijnen. Het is de eerste Hyundai in Europa op basis van het nieuwe Hyundai-platform, van de derde generatie, waardoor de prestaties, efficiëntie en veiligheid zijn verbeterd.
Deze verbeteringen komen vlak voor de twintigste verjaardag van de oudste SUV van Hyundai. Sinds de eerste verkopen in 2001 is de Santa Fe gelauwerd om zijn comfort en ruimte, uitgebreide standaard-uitrusting en functionele interieur. De nieuwste technologie maakt van de Santa Fe nog meer een premium-voertuig. Dat blijkt uit optionele hybride-aandrijflijnen, een stoer en onderscheidend design en vele nieuwe veiligheidsvoorzieningen.
‘We hebben de nieuwe Santa Fe gemoderniseerd met premium-voorzieningen en een aantrekkelijk uiterlijk, wat zeker waarde toevoegt’, aldus SanYup Lee, Executive Vice President en Global Head van het Hyundai Design Center. ‘De stoere lijnen, de voorzijde en de achterzijde geven de Santa Fe het robuuste maar verfijnde uiterlijk dat SUV-rijders willen. Daarnaast hebben we verschillende voorzieningen en functies toegevoegd om een familie-SUV te maken die plezierig is in gebruik.’
‘Met tal van nieuwe voorzieningen zet de Santa Fe een stap vooruit als premium-voertuig’, aldus Andreas-Christoph Hofmann, Vice-president Marketing en Product bij Hyundai Europe. ‘Het laat opnieuw zien dat we luisteren naar onze klanten en steeds de nieuwste voorzieningen gebruiken om te voorzien in hun behoeften. Dit is ook het geval met de opties voor de aandrijflijn. Met de introductie van de nieuwe Santa Fe is onze hele SUV line-up ook beschikbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen, van hybride tot waterstof-elektrisch.’
Een stoer nieuw design voor een onderscheidend uiterlijk
Met het nieuwe exterieurdesign wil Hyundai een statement maken in het SUV-segment door robuustheid te combineren met verfijning. Het design van de voorzijde valt op door de wijde vorm van de grille die samensmelt met de koplampen. De 3D-structuur van de grille versterkt het robuuste karakter. De unieke T-vormige dagrijverlichting vormt een extra opvallend element en functioneert ook als richtingaanwijzer.
Aan de onderzijde van de bumper zit in de skidplate een luchtinlaat die de vorm van de hoofdgrille versterkt. Om de stoere uitstraling van de voorzijde extra te benadrukken zijn de hoeken afgewerkt met verticaal gerichte luchtinlaten die de luchtweerstand verbeteren en de robuuste looks versterken.
De wielkasten zijn verbreed en ook 20-inch wielen zijn nu een optie. De achterlichten zijn opnieuw vormgegeven met horizontale verlichting waardoor de breedte van het voertuig wordt versterkt. Een rode accentlijn is toegevoegd om de achterlichten te verbinden. Om harmonie en verfijning te bereiken hebben de ontwerpers de achterbumper opnieuw vormgegeven. Die benadrukt de breedte en kracht van het voertuig. Het exterieur van de Santa Fe laat de volwassenheid en zelfverzekerdheid zien die bij een premium-SUV horen.
Voor een nog verfijnder gevoel is er voor de Santa Fe een optioneel luxepakket, een primeur voor een Hyundai-model. Het pakket bevat een speciaal voor 20-inch wielen ontworpen exterieur-design, lagere bumpers voor en achter, samen met dorpelverbreders in de kleur van het voertuig in plaats van de matzwarte standaard-exemplaren.
Nieuwe premium-interieuropties
Vergeleken met eerdere modellen voorziet de nieuwe Santa Fe in meer ruimte, comfort en gemak. De zachte afwerking van alle interieurdelen tilt de Santa Fe naar een hoger niveau van luxe. Opvallend is een visueel lager ogend dashboarddesign, een nieuw ontworpen middenconsole en een nieuw 10.25-inch AVN touchscreen. De zwevende middenconsole met shift-by-wire buttons is door middel van een lichte ronding verbonden met het dashboard. Voor de eerste keer komt de Santa Fe met een Terrain Mode keuzeschakelaar: een controleknop in de middenconsole waarmee makkelijk geschakeld kan worden tussen verschillende rijmodi.
De buttons zijn allemaal geplaatst voor intuïtief en ergonomisch gebruik. Ze zitten allemaal binnen handbereik. De bekerhouder kan afgesloten worden als die niet in gebruik is en het rekje onder de console zorgt voor extra opslagruimte. Tenslotte maakt een 12.3-inch digitaal instrumentenpaneel het premium-interieur af.
In navolging van de KONA Electric en KONA Hybrid, de best verkopende compacte SUV in het B-segment, breidt Hyundai de geëlektrificeerde line-up uit met de Santa Fe. De SUV is de eerste Hyundai in Europa met de nieuwe ‘Smartstream’ hybride- en plug-in hybride-aandrijflijn. Meer informatie over de aandrijflijnen van de nieuwe Santa Fe zal binnenkort vrijgegeven worden.
Nieuw platform voor betere prestaties en meer veiligheid
De Santa Fe is de eerste Hyundai die op het nieuwe derde generatie Hyundai-voertuigplatform staat. Dit platform zorgt voor flinke verbeteringen in prestaties, wegligging, brandstofverbruik en veiligheid. Door verbeterde luchtstromen onder de auto en door het motorcompartiment ontstaat meer stabiliteit en wordt warmte beter afgevoerd. De stabiliteit is verder verbeterd door zware componenten lager te plaatsen, waardoor het zwaartepunt van de auto lager is geworden. De aerodynamica is ook verbeterd, wat een lagere luchtweerstand oplevert en dat is gunstig voor brandstofverbruik en prestaties.
De verbindingen van de voorwielophanging zijn dichter naar het midden gepositioneerd, waardoor de voertuigbeheersing verbetert. Tegelijk worden het geluid, de trillingen en de stijfheid opgevangen door versterkte geluidsabsorberende systemen en trillingen-reducerende onderdelen.
Het nieuwe platform zorgt ook voor meer veiligheid bij botsingen. Door de vorm zorgt het platform ervoor dat de auto beter de impact van een botsing absorbeert. Bovendien wordt de passagiersruimte zo min mogelijk vervormd.
De nieuwe Santa Fe verschijnt na de zomer in de showroom.