Email
Facebook
Bericht ons

Over gebrek aan spektakel viel er in de Duitse toerwagenserie DTM al niet te klagen. Voor het komende seizoen legt de DTM de lat echter opnieuw een stuk hoger. De komst van tweeliter viercilinder turbomotoren luidt in de DTM een nieuw tijdperk in. De motoren hebben meer vermogen, de auto’s worden lichter en zijn nog sneller. “Op sommige circuits zijn snelheden tot boven de 300 km/u mogelijk”, schat Audi-fabriekscoureur Mike Rockenfeller in. En het mooie is: ook dit jaar is de DTM weer in Nederland te zien! Medio juli is de serie voor het eerst te gast op het TT-Circuit in Assen.

  • Nieuw tijdperk met de komst van viercilinder turbomotoren
  • Meer vermogen, minder gewicht en ‘push to pass’
  • Audi-coureur Mike Rockenfeller: “Snelheden boven 300 km/u zijn mogelijk”
  • Nederlander Robin Frijns opnieuw voor Audi in DTM

 

De nieuwe generatie DTM-motoren is voorzien van een turbocompressor en directe inspuiting. Die combinatie is goed voor flink meer vermogen dan tot dusver, en brengt het tot zo’n 600 pk. Daarnaast is het voorgeschreven minimumgewicht van de auto’s verlaagd: van 1.031 kg naar 981 kg (zonder rijder en brandstof). Daarmee komt de pk-gewichtsverhouding van de nieuwe DTM-auto’s op circa 1,6 kg/pk en blijft daarmee dus ruim onder de ‘magische’ grens van 2,0 kg/pk.

DRS en ‘push to pass’

Het ‘Drag Reduction System’ (DRS), een tijdelijk neerklapbare achtervleugel die zo voor minder luchtweerstand zorgt, maakt inhalen tijdens de races gemakkelijker. Rijders kunnen deze functie echter alleen gebruiken wanneer ze binnen drie seconden van hun voorligger rijden. De laatste vijf ronden van de race geldt deze beperking echter niet; dan mogen alle coureurs het DRS gebruiken, ongeacht de onderlinge verschillen. Nieuw voor dit jaar is ook de ‘push to pass’-functie, eveneens om inhaalmanoeuvres aan te moedigen. Met een druk op de knop kan de rijder voor korte tijd over meer motorvermogen – tot 30 pk – beschikken.

De rijders in de DTM kijken uit naar de nieuwe generatie raceauto’s: “Het is spannend om bij de start van een nieuw tijdperk betrokken te zijn”, zegt Audi-fabriekscoureur Mike Rockenfeller. “Zo gauw de turbo erin komt, heb je volop power. Het is gewoon gaaf dat je ook in de vierde, de vijfde en de zesde versnelling nog de acceleratie voelt. Meer vermogen betekent ook meer plezier en spektakel, zowel voor ons als coureurs als voor het publiek!”

DTM verruilt Zandvoort voor Assen

De Nederlander Robin Frijns komt in 2019 opnieuw voor Audi uit in de DTM. “Ik ben heel blij dat ik er weer bij ben”, aldus Frijns. “Zeker nu we aan het begin staan van een nieuw tijdperk met de komst van de turbomotoren, waarmee de auto’s meer vermogen krijgen. Dat ligt me natuurlijk wel. En mooi ook dat ik weer in Nederland kan rijden.” In het weekeinde van 20 en 21 juli is de DTM voor het eerst te gast op het TT-Circuit in Assen. Eerder al, in het weekend van 18-19 mei, doet de DTM het Belgische circuit van Zolder aan, wat eveneens prima is aan te rijden voor de Nederlandse fans.

DTM-kalender 2019

Mike Rockenfeller

3 t/m 5 mei

Hockenheim

17 t/m 19 mei

Zolder

7 t/m 9 juni

Misano

5 t/m 7 juli

Norisring

19 t/m 21 juli

Assen

10 t/m 11 augustus

Brands Hatch

23 t/m 25 augustus

Lausitzring

13 t/m 15 september

Nürburgring

4 t/m 6 oktober

Hockenheim

Copyright © 2024 RTL Autowereld. All rights reserved


Privacy Statement  |  Cookie instellingen


studio29elf