Email
Facebook
Bericht ons

Komend weekeinde gaat op het circuit van Hockenheim het nieuwe seizoen in de Duitse toerwagenserie DTM van start. Met de komst van tweeliter viercilinder turbomotoren is er sprake van een nieuw tijdperk in de prestigieuze toerwagen-serie. Audi is getalsmatig het sterkst vertegenwoordigd in het veld van in totaal 18 auto’s, want de drie fabrieksteams en het dit jaar in de DTM debuterende privé-team WRT brengen in totaal acht Audi’s RS 5 DTM aan de start. Voor het tweede jaar op rij behoort de Nederlander Robin Frijns tot het selecte gezelschap van Audi-fabriekscoureurs.

 

 

“Ik kijk erg uit naar het nieuwe seizoen, waarin ik wil profiteren van wat ik vorig jaar allemaal in de DTM geleerd heb”, zegt Frijns. “Met name in de kwalificatie moet ik nog wat beter worden, zodat we bij de start al verder vooraan staan en van daar in de races beter kunnen scoren. In de tweede helft van het afgelopen seizoen zat de stijgende lijn er al duidelijk in en dat wil ik nu zeker voortzetten. De nieuwe turbomotoren zijn super, de huidige DTM-toerwagens zijn de snelste auto’s ooit in de DTM. Als coureur heb je natuurlijk nooit genoeg vermogen, maar met de ruim 600 pk komen we al aardig vooruit.” De laatste vierdaagse DTM-test met alle deelnemers wist de Maastrichtse rijder twee weken geleden als snelste af te sluiten.

Robin Frijns vormt samen met de Zwitser Nico Müller het rijdersduo bij het Audi Sport Team Abt Sportsline. Het Audi Sport Team Rosberg zet twee auto’s in voor de Duitse oud-kampioen René Rast en de Brit Jamie Green. Het Audi Sport Team Phoenix brengt de Fransman Loïc Duval en de Duitse oud-kampioen Mike Rockenfeller aan de start. Daarnaast debuteert het Belgische WRT dit jaar als eerste privé-team met actueel materiaal in de DTM. De beide rijders van het team zijn eveneens debutanten: de Zuid-Afrikaan Jonathan Aberdein en de Braziliaan Pietro Fittipaldi, kleinzoon van tweevoudig F1-wereldkampioen Emerson.

Sterkere motoren

“In de DTM kunnen fans altijd rekenen op spannende autosport, maar met de nieuwe, sterkere motoren en de komst van Aston Martin is dat in 2019 nog extra het geval”, benadrukt Dieter Gass, hoofd Audi Motorsport. “We maken nu gebruik van een 2.0 TFSI-motor, een concept dat Audi wereldwijd in vele productiemodellen gebruikt en een belangrijke rol speelt bij het verminderen van de totale uitstoot van het programma. Natuurlijk kijken we naar opties als synthetische brandstoffen of hybride technologie, maar onder de huidige omstandigheden blijft Audi in de nabije toekomst nog steeds meer auto’s met verbrandingsmotor dan met elektrische aandrijving verkopen. Daarom is een race-serie met moderne verbrandingsmotoren absoluut zinvol.”

DTM-kalender 2019

  • 3-5 mei: Hockenheim
  • 17-19 mei: Zolder
  • 7-9 juni: Misano
  • 5-7 juli: Norisring
  • 19-21 juli: Assen
  • 10-11 augustus: Brands Hatch
  • 23-25 augustus: Lausitzring
  • 13-15 september: Nürburgring
  • 4-6 oktober: Hockenheim
Copyright © 2024 RTL Autowereld. All rights reserved


Privacy Statement  |  Cookie instellingen


studio29elf