Email
Facebook
Bericht ons

In vervolg op het succes van 2018 heeft SEAT afgelopen jaar wereldwijd opnieuw een verkooprecord geboekt, met het hoogste verkoopvolume in de historie van het merk. Het aantal afgeleverde auto’s groeide in 2019 met 10,9 procent tot 574.100 nieuwe SEATs. Met dit resultaat noteert het merk voor het derde opeenvolgende jaar een groei met dubbele cijfers.

 

De introductie van de SUV-range is de afgelopen drie jaar de sleutel geweest tot het verkoopsucces van SEAT. Vorig jaar was bijna de helft van alle verkochte SEATs een Arona, Ateca of Tarraco, 10 procent meer dan in 2018. De Arona leidde de SUV-verkoop van SEAT met 123.700 auto’s. Daarnaast verkocht SEAT 98.500 Ateca’s. Van de Tarraco, die vorig jaar op de markt kwam, leverde SEAT 32.600 nieuwe exemplaren.

Positieve resultaten
De Leon is al sinds 2012 de bestverkochte SEAT. Afgelopen jaar kozen 151.900 kopers voor de compacte middenklasser. Binnenkort lanceert SEAT de compleet nieuwe, vierde generatie van het model. De Ibiza bleef vorig jaar de op één na populairste SEAT met 125.300 auto’s. In het tweede jaar sinds de lancering van CUPRA steeg de verkoop van het sportieve merk met ruim 71 procent naar 24.700 auto’s, mede dankzij de lancering van de CUPRA Ateca.

 

Wayne Griffiths, vice-president Sales & Marketing van SEAT en CUPRA CEO: “Voor het derde opeenvolgende jaar zijn onze verkopen met dubbele cijfers gestegen en zijn we één van de snelst groeiende merken in Europa. Bovendien heeft de populariteit van de SUV’s ons in staat gesteld om de winstgevendheid van het bedrijf en het dealernetwerk te vergroten.”

 

Volgens Griffiths heeft SEAT het beste resultaat ooit behaald in vijf van de tien belangrijkste markten van het merk. “We hebben onze leidende rol in Spanje geconsolideerd, hebben een marktaandeel van 3,8 procent in Duitsland en zijn het op twee na bestverkochte merk in Oostenrijk. In Frankrijk en Italië hebben we onze beste performance in meer dan tien jaar bereikt.”

 

Positief jaar voor SEAT in Nederland
Ook in ons land boekte SEAT in 2019 positieve resultaten. Voor het eerst sinds jaren passeerde SEAT de grens van tienduizend verkochte auto’s, met een totale verkoop van 10.697 nieuwe SEATs. Daarmee realiseerde het merk een verkooptoename van bijna 9 procent vergeleken met het jaar ervoor. In lijn met dat succes steeg ook het Nederlandse marktaandeel van SEAT, van 2,2 naar 2,4 procent.

2020: het jaar van de nieuwe Leon en de elektrificatie van SEAT en CUPRA
SEAT onthult op 28 januari de vierde generatie van de SEAT Leon. Voor het eerst wordt de nieuwe Leon ook leverbaar als plug-in hybride. De plug-in hybrideversie van de Tarraco FR staat eveneens in de startblokken. Daarnaast maakt de SEAT el-Born – de eerste elektrische auto van het merk die gebruikmaakt van het MEB-platform – dit jaar zijn opwachting. Verder is de verkoop van de Mii electric gestart. CUPRA introduceert in 2020 twee nieuwe modellen: de Formentor, het eerste model dat specifiek voor dit performancemerk is ontwikkeld – met verbrandingsmotoren en een plug-in hybridevariant – en de nieuwe CUPRA Leon.

Copyright © 2024 RTL Autowereld. All rights reserved


Privacy Statement  |  Cookie instellingen


studio29elf