Opel legt de laatste hand aan de zesde generatie Corsa. Het model is met behulp van de nieuwste, meest geavanceerde virtuele technologieën ontwikkeld. De nieuwe Corsa moet zich echter ook in de praktijk bewijzen. Daarom zijn ingenieurs van Opel naar Lapland afgereisd voor een serie testen tijdens stevige kou op bevroren meren en met sneeuw bedekte wegen. Pre-productieversies van de nieuwe Corsa zitten op dit moment middenin een generale repetitie in het testcentrum van Rodgau-Dudenhofen in Duitsland. Verder ondergaat de Corsa elektromagnetische proeven in het laboratorium in Rüsselsheim.
Meest efficiënte Corsa
“Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe generatie Opel Corsa is er veel aandacht besteed aan het verhogen van de efficiëntie”, zegt Thomas Wanke, Global Lead Development Engineer, Vehicle Performance. Voor de derde keer in zijn carrière is hij betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe generatie Corsa. “Het nieuwe model is lichter dan zijn voorganger, waardoor hij plezieriger rijdt en minder brandstof verbruikt. De Duitse Autobahn en verschillende andere Europese wegen zijn maatgevend voor het bereiken van een gebalanceerd onderstel.”
De nieuwe Opel Corsa is bijna klaar voor de verkoopstart deze zomer. Dankzij de toepassing van lichtgewicht technologieën is de nieuwe generatie tien procent lichter dan zijn voorganger. De nieuwe Corsa wordt ook dynamischer en sportiever zonder in te leveren op comfort, waar Opel bekend om staat. De nieuwe Corsa komt voor het eerst ook met een volledig elektrische aandrijflijn op de markt.
Wintertest: veiligheid en comfort onder alle weerscondities
De ingenieurs van Opel hebben de nieuwe Corsa maandenlang in Lapland – op veertig kilometer van de poolcirkel – getest. Experts hebben de elektronica van ABS, tractiecontrole en stabiliteitssystemen bij temperaturen van -30°C gefinetuned. Deze systemen moeten namelijk altijd presteren, ongeacht ondergrond en grip. De kalibratie van het onderstel speelt daarbij een grote rol: waar ligt de balans tussen rijplezier en veiligheid? De omstandigheden op de poolcirkel zijn ideaal voor het afstellen van deze systemen. Met de Corsa is daarbij veelvuldig een speciaal aangelegd testparcours gereden om de systemen te optimaliseren.
Afgelopen november begon Opel in Lapland met het testen. Dat gebeurde met gecamoufleerde exemplaren op de openbare weg. Tussen januari en maart gebeurde dat op een bevroren meer met een meter dik ijs, waarop de testexemplaren, sneeuwploegen en sprinklerinstallaties konden rijden. Gedurende de lange poolnachten profiteerden de ingenieurs van de intuïtieve verlichtingstechnologieën van Opel. Zoals de adaptieve IntelliLux LED-technologie, die leverbaar wordt op de nieuwe Corsa. De automatische, verblindingsvrije koplampen met matrixverlichting passen zich continu aan de verkeerssituatie en omgeving aan. Tegemoetkomend verkeer wordt simpelweg uit het lichtbeeld ‘gesneden’ en daarbij wordt de verblinding geminimaliseerd. Bestuurders kunnen voor de eerste keer in een compacte auto profijt hebben van deze intuïtieve verlichtingstechniek. Opnieuw laat Opel zien dat het nieuwe technologie voor een breed publiek bereikbaar maakt.
Hogesnelheidstest: op de oval van Rodgau-Dudenhofen
De intuïtieve verlichtingstechnologie kwam ook tot zijn recht tijdens hogesnelheidstesten op het ovale testcircuit van het Rodgau-Dudenhofen testcentrum. De lange rechte stukken werden benut om het onderstel en de besturing te verfijnen voor het rijden met hogere snelheden op de Duitse Autobahn.
“We hebben veel aandacht besteed aan de stabiliteit”, zegt Wanke. “Elke Opel moet bijvoorbeeld op hoge snelheid gecontroleerd een hobbel op de Autobahn kunnen nemen en de auto moet nooit soft aanvoelen. De nieuwe Corsa maakt indruk met zijn stabiliteit.”
De snelheidsafhankelijke besturing werd afgesteld om optimale precisie, stuurbekrachtiging en feedback aan de bestuurder te bieden. De schokdempers reageren op de kleinste stuurbeweging of oneffenheden in het wegdek. Verder moet de nieuwe Corsa enorm stabiel zijn tijdens het wisselen van de rijbaan of bij plotseling remmen, zelfs bij snelheden boven de 140 km/u. Bij de hogesnelheidstesten is ook de carrosserie gecontroleerd. Geen enkel onderdeel mag namelijk op hoge snelheid vibreren of bijgeluiden veroorzaken.
De nieuwe Corsa heeft ook een duik genomen in 25 centimeter diep water. Daarbij wordt er veel golfslag veroorzaakt, maar het water mag de auto niet binnendringen. Het motorblok mag geen water ‘inhaleren’ en alle elektronische componenten moeten beschermd zijn. Verder mag de motorkap door de druk van het water niet vervormen.
Gedurende de gehele ontwikkelingsfase zijn testen met elektromagnetische velden gedaan. Opel wil dat geen enkel elektrisch component daardoor wordt beïnvloed. In het verleden moest alleen het storen van de radio – dat werd veroorzaakt door de startmotor, ontsteking, ruitenwissers en vergelijkbare systemen – verholpen worden. Tegenwoordig is de testprocedure een stuk complexer, omdat de nieuwe Opel Corsa is voorzien van geavanceerde elektronische componenten. Bijvoorbeeld voor de aansturing van het ESP en verschillende assistentiesystemen zoals de matrixverlichting en het volledige infotainmentsysteem.
In een speciale ruimte in het EMC-laboratorium in Rüsselsheim testte Opel of de elektronische componenten geen last hebben van elektromagnetische invloeden. De nieuwe Corsa is blootgesteld aan straling van verschillende frequenties. ‘Dempers’ aan de muren van de kamer ‘zuigen’ de golven op zodat ze niet ongecontroleerd terug de kamer in kaatsen. De nieuwe Corsa is dankzij deze testen optimaal beschermd tegen elektromagnetische straling van buitenaf.