Email
Facebook
Bericht ons

Toyota President Akio Toyoda daagde designers en engineers uit om ‘no more boring cars’ te bouwen. De Toyota Coupé High Rider (C-HR) viel vanaf de start op door zijn opvallender design. Toyota presenteert nu de nieuwe Toyota C-HR. Het design is door subtiele aanpassingen nog eigentijdser geworden. De hoge mate van rijplezier, waar de compacte crossover bij pers en publiek om bekend staat, krijgt een extra dimensie met de komst van een hybride aandrijflijn met een gecombineerd vermogen van 135 kW/184 pk. Standaard is een nieuw multimediasysteem dat onder andere Apple CarPlay biedt. Verder kan het uitgebreide, standaard actieve veiligheidspakket Toyota Safety Sense worden aangevuld met nieuwe systemen zoals het Adaptive Front Light System. De nieuwe Toyota C-HR staat vanaf 20 december 2019 bij de dealer.

Toyota heeft sinds het debuutjaar van de Toyota C-HR in 2016 al meer dan 400.000 exemplaren verkocht in Europa, waarvan meer dan 12.000 in Nederland. Het merendeel hiervan is uitgerust als zuinige 1.8 Hybrid met 90 kW/122 pk. De Toyota C-HR is ook leverbaar als handgeschakelde 1.2 Turbo met 85 kW/116 pk. Nieuw is de 2.0 High Power Hybrid, waarmee Toyota het hybridesucces van de C-HR verder wil vergroten.

Alternatief voor diesel
De komst van de nieuwe High Power Hybrid komt voor veel consumenten als geroepen. Er is vraag auto’s met een hoge zit en bovendien is de krachtige maar tegelijkertijd relatief zuinige aandrijflijn van de High Power Hybrid een goed alternatief voor de dieselmotor. Veel koppel bij lage toerentallen door de krachtige elektromotor, maar desondanks door diezelfde elektromotor een relatief laag verbruik. De hybride aandrijflijn is inmiddels van de vierde generatie en kan tot 50 procent van de rijtijd in elektrische modus functioneren. Het lage zwaartepunt en de hoge stijfheid van het TNGA-platform (Toyota New Global Architecture) van de Toyota C-HR draagt, net als de verder verbeterde wielophanging van de 2.0 High Power Hybrid, bij aan extra dynamischere rijeigenschappen.

50 procent meer vermogen
Ten opzichte van de 1.8 Hybrid levert de 2.0 High Power Hybrid maar liefst 50 procent meer vermogen terwijl het verbruik met minder dan 10 procent stijgt. De acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt 8,2 seconden. Het brandstofverbruik bedraagt 4,0 l/100 km gemiddeld (correlated NEDC). De CO2-uitstoot van slechts 92 gr/km (corelated NEDC) is ongekend in dit segment. Toyota verbeterde ook de 1.8 Hybrid. De aandrijflijn kreeg een nieuwe lithium-ion-batterij die compacter en krachtiger is. Het hogere vermogen zorgt voor een soepelere acceleratie en sportievere prestaties. De CO2-uitstoot bedraagt 86 gr/km (correlated NEDC).

LED rondom
Toyota verfijnde het design van de Toyota C-HR op diverse punten. De voorzijde kreeg een sportieve bumperspoiler in carrosseriekleur. Een nieuwe behuizing voor de LED-koplampen met geïntegreerde dagrijverlichting en knipperlichten, eveneens met LED- verlichting. De mistlampen zijn op de uiterste hoeken van de voorbumper geplaatst. Hierdoor ontstaat een brede, lage luchtinlaat die de krachtige uitstraling van de Toyota C-HR benadrukt. Een hoogglanszwarte spoiler verbindt de nieuwe LED-achterlichten en benadrukt de sportief gelijnde achterzijde, iets wat versterkt wordt door de nieuwe sequentiële richtingaanwijzers.

 

Hoge mate van actieve veiligheid
De Toyota C-HR is standaard uitgerust met het actieve veiligheidspakket Toyota Safety Sense. Dat bestaat uit onder meer een Pre-Collision System met voetgangersdetectie, Adaptive Cruise Control, Road Sign Assist en Lane Departure Alert met stuurcorrectie. Hij is verkrijgbaar met intelligente parkeersensoren met remfunctie. Ook Rear Cross Traffic Alert heeft deze remfunctie.

Nieuwe multimedia
Toyota rust de Toyota C-HR uit met een nieuw ontworpen multimediasysteem dat compatible is met Apple CarPlay1 en Android Auto2. Daarnaast profiteert de bestuurder altijd van de nieuwste navigatiesoftware door ‘over the air’ updates. Het nieuwe multimediasysteem van de hybride versies is uitgerust met MyT Connected Services. Via een bijbehorende app kan de eigenaar bijvoorbeeld eenvoudig een navigatieroute invoeren, de huidige parkeerlocatie bekijken of een afspraak met de Toyota dealer plannen. Toyota Hybrid Coaching analyseert de rijstijl en geeft tips om zoveel mogelijk elektrisch te kunnen rijden en het brandstofverbruik te verlagen. De Hybrid Coach toont de afstanden die de Toyota C-HR volledig elektrisch rijdt en hoeveel emissie en brandstof er wordt bespaard.

 

Meer geluidsisolatie
Toyota verbeterde de geluidsisolatie van de Toyota C-HR op elf punten, waardoor inzittenden een stillere en comfortabelere rit ervaren. Verder past Toyota luxere materialen toe, waardoor het interieur verfijnder aanvoelt. De nieuw ontworpen voorstoelen bieden daarbij extra ondersteuning voor de onderrug. De transmissiehendel en het nieuwe multimediasysteem met 8-inch touchscreen zijn licht naar de bestuurder gedraaid voor een gemakkelijkere bediening. Het lage dashboard draagt bij aan een beter zicht op de weg.

 

Nieuw JBL Premium audiosysteem
In samenwerking met audiospecialist JBL ontwikkelde Toyota een nieuw JBL Premium audiosysteem voor de Toyota C-HR. Dat bestaat uit een 800 Watt sterke 8-kanaals versterker en negen speakers. De nieuwe versterker produceert een krachtiger en zuiverder geluid en is ook voorzien van Clari-Fi-technologie dat muziek optimaal tot zijn recht laat komen. Toyota en JBL werkten al vroeg in het ontwikkelingstraject van de Toyota C-HR samen voor de best mogelijke plaatsing van de speakers.

Drie primaire doelen
Toyota had tijdens de ontwikkeling van de nieuwe 2,0-liter Atkinson hybride aandrijflijn drie primaire doelen voor ogen: meer efficiëntie, minder interne wrijving en een optimaal temperatuurmanagement. De thermische efficiëntie van 41 procent is ongekend voor een benzinemotor in deze klasse. De Power Control Unit is kleiner en efficiënter met
20 procent minder verlies aan elektriciteit dan voorheen.

 

‘Active’ nieuwe basisuitvoering
De nieuwe Toyota C-HR 1.2 Turbo is leverbaar vanaf 28.295 euro. Voor die prijs krijg je de Active uitvoering. De Comfort uitvoering vervalt. Daarmee is de Active de nieuwe basisversie en hetzelfde geprijsd als zijn voorganger. De meerprijs van de 2.0 High Power Hybrid ten opzichte van de 1.8 Hybrid bedraagt 995 euro.

 

De nieuwe Toyota C-HR kent drie nieuwe carrosseriekleuren: ‘Celestite Grey’, ‘Emotional Red’ en ‘Fusion Orange’.

Copyright © 2024 RTL Autowereld. All rights reserved


Privacy Statement  |  Cookie instellingen


studio29elf