BMW M GmbH presenteert het nieuwe speerpunt van de MotoGP Safety Car-vloot: de BMW M8 MotoGP Safety Car. De 625 pk leidende auto is gebaseerd op de BMW M8 Competition, die zijn werelddebuut maakte bij de BMW Group NextGen bij BMW Welt in München eind juni. De nieuwe BMW M8 MotoGP Safety Car verscheen afgelopen weekend voor het eerst, tijdens de MotoGP Grand Prix op de Red Bull Ring in Oostenrijk.
Innovatieve high-performance auto’s voor de veiligheid van de topklasse motorfietsen is het principe dat BMW M GmbH al meer dan 20 jaar leidt als partner van MotoGP-organisator Dorna Sports en ‘Official Car of MotoGP’. Het in München gevestigde bedrijf levert sinds 1999 de officiële MotoGP Safety Car-vloot en de BMW M8 MotoGP Safety Car is het laatste hoogtepunt in een lange reeks krachtige leidersauto’s.
“De BMW M8 en de BMW M8 GTE zijn parallel ontwikkeld en deze racegenen onderscheiden de BMW M8-modellen op alle gebieden,” zei Markus Flasch, president van BMW M GmbH. “Daarom was het voor ons een logische stap om voor de BMW M8 Competition te kiezen als basis voor onze nieuwe MotoGP-safety car. Zelfs in zijn productieversie is deze high-performance auto geschikt voor het circuit. Met zijn innovatieve technische kenmerken is het nog een ander voorbeeld van onze zoektocht om de grens naar boven te blijven verleggen. Met de BMW M8 MotoGP Safety Car zijn we erg enthousiast om een nieuwe, krachtige voorloopauto te presenteren voor de top van het motorracen. ”
Het M-vermogen onder de motorkap komt van de krachtigste motor die ooit is ontwikkeld voor een auto van BMW M GmbH. De krachtige V8-eenheid met M TwinPower Turbo-technologie ontwikkelt 460 kW / 625 pk. De krachtige motorunit werkt samen met een achttraps M Steptronic-transmissie met Drivelogic en het motorvermogen wordt via de M xDrive vierwielaandrijving naar de weg geleid. Een van de kenmerken die met name opvalt, is een nieuw ontwikkeld geïntegreerd remsysteem, waarvan een M-specifieke versie de bestuurder twee verschillende rempedaalgevoelige instellingen biedt.
De precieze interactie tussen aandrijflijn, chassistechnologie en aerodynamica is zorgvuldig verfijnd tijdens intensieve tests op de testbaan van de BMW Group in de buurt van Miramas in Zuid-Frankrijk, het wintertestcentrum in Arjeplog, Zweden en het Nordschleife-circuit van de Nürburgring, samen met andere race circuits. Ervaring die is opgedaan met de ontwikkeling van de BMW M8 GTE-raceauto speelde ook een rol in het configuratieproces. Door het prestatiegerichte karakter van de motor, transmissie en chassis kan de nieuwe BMW M8 Competition in 3,2 seconden van 0 tot 100 km / u (62 mph) rijden.
Nauwgezet handmatig werk bij de BMW M Manufaktur in Garching heeft de hoogwaardige basisauto omgezet in de BMW M8 MotoGP Safety Car, en voorbereid om te verschijnen als de leidersauto in de snelste motorsportserie ter wereld. Dit proces omvatte de toevoeging van talrijke BMW M Performance Parts, waarvan vele beschikbaar zijn als retrofit-onderdelen voor het BMW M8-productiemodel. Deze benadrukken het sportieve uiterlijk van de Safety Car en voldoen aan alle functionele eisen voor aerodynamica, koeling en lichtgewicht constructie. De transformatie van de BMW M8 Competitie naar een MotoGP Safety Car werd voltooid door de opname van speciale racefuncties en de nodige veiligheidsuitrusting.