Email
Facebook
Bericht ons

Felix Egolf, expert op het gebied van zuinig rijden, nam de nieuwe, volledig elektrische Volkswagen ID.3 recent mee voor een recordrit naar Zwitserland. Hij reed met het model – voorzien van het middelgrote accupakket met een actieradius van 420 kilometer* volgens de WLTP-cyclus – van de Volkswagen-fabriek in Zwickau naar het Zwitserse Schaffhausen. Op slechts één acculading wist hij een afstand van liefst 531 kilometer te overbruggen.

Felix Egolf is een ‘hypermiler’. Hypermilers stellen alles in het werk om een zo laag mogelijk verbruik en een zo groot mogelijke actieradius te realiseren. De gepensioneerde piloot ‘zeilt’ over de weg door herhaaldelijk zijn voet van het gaspedaal te halen en de auto te laten rollen. Die rijstijl bespaart een aanzienlijke hoeveelheid brandstof – of in dit geval elektriciteit.

Actieradius maximaliseren
Bij zijn recente recordpoging koos Egolf voor de volledig elektrische ID.3 van Volkswagen. De recordjager wilde tijdens een rit van Duitsland naar Zwitserland – met een totale lengte van ongeveer 530 kilometer – onderzoeken hoe je de actieradius van een elektrische auto kunt maximaliseren. Volgens de officiële voertuigspecificatie heeft de ID.3 met het middelgrote, 58 kWh sterke accupakket een WLTP-actieradius van 420 kilometer* met een volledig opgeladen accu. Die waarde gaat er enkel vanuit dat er alleen een bestuurder aan boord is, zonder bagage. Felix Egolf, zijn begeleidende cameraman en de video- en drone-apparatuur wogen samen echter bijna 250 kilogram.

“In de meest ideale situatie kunnen we een derde van de totale afstand afleggen zonder de motor aan te spreken”, verklaarde Felix voorafgaand aan de rit uit. De wijze waarop hij tijdens de trip rotondes naderde, is bijzonder. Als hij bijna bij de rotonde was, zette Felix de keuzeschakelaar van de automatische transmissie van ‘D’ naar ‘N’. De auto rolde daardoor uit naar de rotonde, waarbij vervolgens de snelheid door middel van recuperatie – het terugwinnen van energie met behulp van het remmen op de motor – stapsgewijs werd verlaagd. Het mooie aan de ID.3 is dat het model zelfstandig rotondes en snelheidsborden herkent en op basis daarvan indien nodig ook zelfstandig kan afremmen. 

Heuvelaf energie terugwinnen
De eerste helft van de route die Egolf koos, bestond voornamelijk uit snelwegkilometers. Dankzij het heuvelachtige verloop van de A9 door het Fichtelgebergte waren langere zeilfasen mogelijk. De energie die verloren ging bij passages met stijgingen, werd vervolgens deels teruggewonnen door de recuperatie bij heuvelaf rijden.

Na 9,5 uur rijden en een afstand van 531 kilometer arriveerde de eerste Volkswagen ID.3 op Zwitserse bodem bij autodealer AMAG in Schaffhausen, zonder tussendoor bij te laden. Een indrukwekkende prestatie.

Copyright © 2024 RTL Autowereld. All rights reserved


Privacy Statement  |  Cookie instellingen


studio29elf