- Vier vrouwen achter verschillende innovaties die de automobielsector hebben gevormd
- Rijstrookmarkeringen, richtingaanwijzers en achteruitkijkspiegels; met dank aan vrouwelijke creatieve geesten
- Auto-industrie gebruikt uitvindingen van vrouwen die zelden zijn gepatenteerd nu als standaardfeatures
Wat hebben achteruitkijkspiegels, rijstrookmarkeringen en richtingaanwijzers gemeen? Weinig, behalve dat het vindingen zijn van vrouwen. Deze pioniers hebben de automobielsector met hun baanbrekende innovaties gevormd en hun uitvindingen leidden de weg naar volgende generaties. Vier vrouwen vormden met talent en moed een revolutie in de wereld van het rijden.
June McCarroll (1867-1954)
Als er een uitvinder is geweest die creativiteit en vastberadenheid heeft gecombineerd, is het June McCarroll wel. Op een mooie dag in 1917 reed deze arts naar haar kantoor in Californië toen een tegemoetkomende vrachtwagen haar van de weg reed. Ze bedacht op dat moment dat een rijstrookmarkering op de weg het ongeluk had kunnen voorkomen. De autoriteiten zagen in eerste instantie weinig in haar idee maar dit hield McCarroll niet tegen. Ze kalkte eigenhandig een lijn op het midden van een weg en promootte samen met een vrouwenvereniging een campagne om haar initiatief uit te breiden. Als gevolg hiervan hebben de autoriteiten van Californië het idee uiteindelijk geïmplementeerd en rijstrookmarkeringen aangebracht op 5.600 kilometer aan wegvak. Tegenwoordig is dit systeem vrijwel overal ter wereld verplicht.
“We hebben momenteel systemen waarmee chauffeurs op hun rijstrook kunnen blijven, zoals lane assist, waarbij je wordt gewaarschuwd als je je wegvak dreigt te verlaten,” zegt Lluïsa Tomás van de SEAT Chassis-afdeling. “Het systeem werkt met een camera achter de achteruitkijkspiegel die rijstrookmarkeringen en de positie van het voertuig detecteert. Als de auto afwijkt van zijn weg, waarschuwt de assistent. Dit systeem wordt geactiveerd als de chauffeur sneller rijdt dan 65 km/u.”
Florence Lawrence (1886-1938)
Op de grafsteen van filmster Florence Lawrence op de begraafplaats van Hollywood staat een inscriptie met de tekst ‘The first movie star’. Zij is aan het begin van de vorige eeuw een van de beroemdste actrices van Hollywood met bijna 300 films op haar naam. Maar Lawrence had meer passies dan haar filmcarrière alléén. Ze was bijvoorbeeld gek van autorijden. Autoliefhebber Lawrence verzamelde allerlei modellen. Niet alleen reed ze daarmee, maar ze repareerde en verbeterde ze ook. Haar creatieve vaardigheden brachten haar ertoe een uitklapbare richtingaanwijzer te ontwerpen waarmee je kon aangeven dat je van richting ging veranderen. Ook vond ze het STOP-bord uit dat aan de achterkant van de auto aangaf wanneer de bestuurder op zijn rem trapte. Beide uitvindingen waren de voorgangers van de hedendaagse richtingaanwijzers en remlichten. Hoewel Lawrence deze systemen nooit patenteerde, was haar bijdrage van grote waarde voor de autoindustrie. “Deze signaleringssystemen zijn een essentiële veiligheidsvoorziening voor de bestuurder, omdat ze talloze ongelukken hebben voorkomen, met name aanrijdingen van achteren. Tegenwoordig hebben we LED-verlichting en signaleringssystemen met een veel lagere activeringstijd, en in het geval van de richtingaanwijzers maken ze de introductie van dynamische knipperlichten mogelijk. Naast het feit dat LED-richtingaanwijzers en -remlichten een fundamenteel onderdeel vormen van het ontwerp van een auto, is het voordeel van LED-verlichting dat ze langer meegaan en minder verbruiken,” legt Maite Paris van SEAT Front Illumination Development uit.
Mary Anderson (1866-1953)
Wijnboerin Mary Anderson uit Alabama bezocht op een stormachtige winterdag in 1902 the Big Apple met haar dochters waarbij de regen met bakken uit de hemel viel. Tijdens een ritje met de taxi merkte Anderson dat de taxichauffeur herhaaldelijk moest stoppen om de sneeuw en modder van zijn ramen te vegen. Ter plekke kwam ze op het idee voor de ruitenwisser. Thuis in Alabama ontwikkelde ze samen met een ontwerper een apparaat dat met de hand bediend werd, waarmee je van binnenuit de ramen kon wissen. Ze patenteerde haar uitvinding maar vond er nooit een koper voor. Nadat de patenttermijn was verstreken, werden ruitenwissers standaard geïnstalleerd in de meeste auto’s. “De veiligheidssystemen van een auto hebben bij slecht weer een groot aantal ongelukken kunnen voorkomen, maar tegenwoordig kunnen we de grenzen nog verder verleggen,” vertelt Leyre Olavarría, verantwoordelijk voor Infotainment en Connected Auto bij SEAT, uit. “Dankzij mobiele services en nieuwe mobiliteitsdiensten is het in een aangesloten voertuig bijvoorbeeld mogelijk om routes plannen, deze in realtime aan te passen aan factoren zoals het weer en verkeer en de beste transportopties te krijgen om je bestemming te bereiken.”
Dorothy Levitt (1882-1922)
Dorothy Levitt was niet alleen journalist, auteur en vrouwenactivist, maar in haar tijd ook de snelste vrouw ter wereld met alles wat een motor had, of dat nu op het water was of op het land. De Britse Levitt maakte geschiedenis door verschillende snelheidsrecords te behalen, zoals het record uit 1905 door met 146 km/u met haar roadster te racen. Haar rijvaardigheid bracht haar ertoe carrière te maken in auto’s en naar verluidt leerde ze Queen Alexandra, de vrouw van de Britse koning Eduard VII, hoe zij moest rijden. In haar boek ‘The woman and the car’ uit 1909 was een van haar tips voor vrouwelijke bestuurders om hun opmaakspiegeltje ook eens te gebruiken om te zien wat er achter hen gebeurde. Hiermee bedacht Levitt een belangrijke innovatie voor de rijveiligheid: de achteruitkijkspiegel. Fabrikanten namen die vinding enkele jaren later als een standaard item in hun modellen over.
“Je ziet dat er ook in het verleden al ‘assistenten’ waren die chauffeurs hielpen om een goed verkeersbeeld te krijgen. Tegenwoordig helpen assistentiesystemen de bestuurder nog steeds. Neem bijvoorbeeld de camera aan de achterzijde voor eenvoudige parkeermanoeuvres of het systeem dat blind spots detecteert in de buitenspiegel. Het idee van de achteruitkijkspiegel van Dorothy Levitt, dat ze bedacht om het verkeer achter haar beter te kunnen zien, heeft nu extra functies. Tegenwoordig bevat een spiegel sensoren die zich aanpassen aan het buitenlicht voor een beter zicht, alsmede bestuurdersinformatie en camera’s. En we voegen meer functies toe met technologische oplossingen die binnenkort marktklaar zijn voor onze nieuwe modellen. Innovatie is niet te stoppen,” benadrukt Teresa Salinas, die bij SEAT verantwoordelijk is voor de hemelbekleding en de binnenspiegels.