Email
Facebook
Bericht ons

Land Rover staat voor vrijheid: of het nu om de dagelijkse woon-werkkilometers gaat of om spannende offroad-avonturen met het gezin. De Discovery Sport is vernieuwd om hem efficiënter, technologisch geavanceerder en praktischer te maken, zodat de inzittenden te allen tijde veilig en comfortabel reizen.

 

De nieuwe Discovery Sport omarmt het avontuurlijke temperament dat de Discovery-familie al dertig jaar kenmerkt. De praktische SUV is een opvallende evolutie van het origineel, zonder in te boeten aan zijn gebruiksmogelijkheden. Het ruimtelijke, comfortabele 5+2-persoonsinterieur is compleet vernieuwd en voorzien van een geheel nieuw infotainmentsysteem, innovatieve connectiviteitsfuncties en een flexibel interieur met tot wel 24 configuraties. Een nieuwe, geëlektrificeerde aandrijflijn is al leverbaar – een 48-volt mild hybride aandrijflijn – om emissie en brandstofverbruik te reduceren; een PHEV-aandrijflijn en een driecilinder benzinemotor volgen later dit jaar.

 

Gerry McGovern, Land Rover Chief Design Officer, zegt: “Building on the success of the original Discovery Sport, this beautifully proportioned vehicle has been refined, enhancing its characterful exterior which compliments the engaging nature of the interior space.”

 

De Discovery Sport is gebaseerd op het nieuwe Premium Transverse Architecture-platform (PTA) van Land Rover. De vernieuwde SUV is veelzijdiger en verfijnder dan voorheen dankzij een 13 % stijvere carrosserie dan zijn voorganger. Dankzij de star gemonteerde subframes dringen minder rijgeluiden en vibraties door tot het interieur. De combinatie van stijvere carrosserie en star gemonteerde subframes garandeert maximale veiligheid.

 

De praktische kwaliteiten van de Discovery Sport zijn uitgebreid met diverse kleine opbergmogelijkheden en met 65 liter een 20 % grotere benzinetank. Met de optionele Activity Key is de SUV praktischer dan ooit tevoren.

 

 

Krachtige uitstraling

De kenmerkende designelementen van de Discovery Sport– zoals de schelpvormige motorkap, de oplopende taillelijn en de aflopende daklijn – zijn behouden. De nieuwe voor- en achterbumper, grille en kenmerkende LED-verlichting voor en achter geven de Discovery Sport een nog krachtigere uitstraling.

Klanten kunnen kiezen uit twaalf carrosseriekleuren en optioneel ook voor een contrasterend zwart gespoten dak. Alle S-, SE- en HSE-versies zijn voorzien van een in Silver Atlas uitgevoerd logo op de motorkap en de bagageklep en typebenamingen in dezelfde kleur. De sportieve R-Dynamic-uitvoering kenmerkt zich door het in Shadow Atlas uitgevoerde logo op de motorkap en de achterklep. In het interieur onderscheiden de instaplijsten met beeldmerk de R-Dynamic-versie van de reguliere Discovery Sport.

 

Optioneel is de Land Rover Discovery Sport ook uit te rusten met het Black Pack, dat leverbaar is op zowel de reguliere als de R-Dynamic-uitvoering. De grille, de luchtinlaten op de spatborden en het beeldmerk op de voor- en achterzijde zijn van een Narvik Black afwerking voorzien.

De Land Rover Discovery Sport is voor het eerst ook optioneel leverbaar met lichtmetalen 21-inchwielen. Klanten kunnen kiezen uit twaalf designs voor de lichtmetalen wielen, die in maat variëren van 17 tot 21 inch.

 

Rijke uitrusting, met onder meer Touch Pro-infotainmentsysteem

Het Touch Pro-infotainmentsysteem en nieuwe premium materialen zorgen voor een praktisch, hoogwaardig interieur. Het Touch Pro-infotainmentsysteem behoort tot de standaarduitrusting van de Discovery Sport en bestaat uit een nieuw 10,25-inch touchscreen waarbij de gebruiker eenvoudig door de diverse menu’s kan swipen en inzoomen. Met een aanvullend kleiner paneel worden verwarming, koeling, klimaatcontrole, Terrain Response 2 en Advanced Tow Assist bediend.

 

Het Touch Pro-infotainmentsysteem is standaard uitgerust met Apple Carplay . Voor het eerst is de Discovery Sport leverbaar met een inductielader voor smartphones. De 4G WiFi-hotspot biedt ruimte aan maar liefst acht toestellen. Verder zorgen zes USB-poorten en drie 12-volt stopcontacten verdeeld over de zitrijen ervoor dat de inzittenden online kunnen blijven. De passagiers op de tweede en derde zitrij zitten dankzij stoelkoeling en -verwarming extra comfortabel.

 

Voor de regelmatige bestuurder is de Discovery Sport met Smart Settings uitgerust. Dat systeem past intelligente algoritmes toe om de stoelinstellingen, de massagefunctie, de muziekvoorkeuren, de temperatuur en de stuurwielverstelling automatisch aan te passen aan de wensen van de bestuurder.

Met de praktische en veelzijdige, 40:20:40 neerklapbare en verschuifbare achterbank is het interieur op maar liefst 24 manieren te configureren – ideaal voor vakanties met het gezin.

 

Een achteruitrijcamera is, net als diverse geavanceerde veiligheidssystemen, standaard op alle uitvoeringen. Adaptive Cruise Control met Steering Assist positioneert het voertuig in het midden van de rijbaan en bewaart een veilige afstand tot de voorganger. Andere veiligheidssystemen zijn Lane Keep Assist, Autonomous Emergency Braking en Driver Condition Monitor.

Diverse optiepakketten

Optioneel is de Land Rover Discovery Sport met diverse complete optiepakketten uit te rusten. Het allesomvattende Driver Assist-pakket bevat Co-Pilot Drive, een 360 graden Surround Camera, Blind Spot Assist, High Speed Emergency Braking, Park Assist, 360 graden Parking Aid, Rear Traffic Monitor en Clear Exit Monitor.

Dit kan worden opgesplitst in het specifieke Drive-pakket en het Park-pakket. Het Drive-pakket bestaat uit Adaptive Cruise Control met Stop & Go, High Speed Emergency Braking en Blind Spot Assist.

Het Park-pakket bestaat uit Park Assist, 360 graden Parking Aid, Rear Traffic Monitor en Clear Exit Detection.

Optioneel is de Discovery Sport uit te rusten met ionisatietechnologie die de lucht in het interieur filtert. Daarmee en met de Air Quality en pollenfilters hebben de ingenieurs van Land Rover gezorgd voor een comfortabelere en verfrissende rijervaring.

 

Felix Brautigam, Chief Commercial Officer bij Jaguar Land Rover, zegt: “Discovery Sport has been a real sales success for Land Rover, leading the way for the past three years and selling almost half a million vehicles to date. During that time, it has won a number of awards and introduced a large number of new, younger families into the brand who are looking for something different.”

 

“The new Land Rover Discovery Sport is a true Land Rover that embodies what the Discovery family stands for: amazing versatility that allows our customers and their families to make more of their world. While the exterior design has undergone a refined evolution,

the all-new Premium Transverse Architecture revolutionises comfort and handling, and supports electrification with our advanced Mild and Plug-in Hybrid Electric Vehicle powertrains.”


Nieuwe 48-volt mild hybride aandrijflijn

De Discovery Sport is voortaan leverbaar met een nieuwe 48-volt mild hybride aandrijflijn (MHEV). Bij snelheden lager dan 17 km/uur schakelt de brandstofmotor zichzelf uit als de bestuurder remt. De kinetische energie die vrijkomt bij het remmen wordt door de startmotorgenerator teruggewonnen en opgeslagen in het accupakket onder de vloer. Vervolgens wordt die energie benut voor het accelereren, zodat het brandstofverbruik wordt beperkt. De nieuwe aandrijflijn is verfijnd, stil, efficiënt en zuinig en zorgt op elke rit voor een lager verbruik.

 

De nieuwe MHEV-aandrijflijn is leverbaar naast de bestaande Ingenium diesel- en benzinemotoren. De MHEV laat een CO2-uitstoot noteren van 144 g/km (NEDC-equivalent) en een brandstofverbruik van 6,9 l/100 km (gebaseerd op WLTP-testprocedure). De krachtigste uitvoering is die met de Ingenium-benzinemotor met 184 kW (250 pk) vermogen, 400 Nm koppel en vierwielaandrijving. De automatische negentraps ZF-transmissie is aangepast om nog eens 2 % extra brandstof te besparen.

Een nog efficiëntere plug-in hybride variant (PHEV) en driecilindervariant van de Ingenium benzinemotor zijn vanaf medio 2019 bestelbaar.

 

Active Driveline

De meest efficiënte variant van de Discovery Sport is de 110 kW (150 pk) Ingenium-dieselmotor met voorwielaandrijving, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Die laat een gecombineerd brandstofverbruik noteren van 5,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 140 g/km. Voor de grootst mogelijke efficiëntie zijn de versies met vierwielaandrijving uitgerust met Driveline Disconnect. Dat ontkoppelt bij normaal weggebruik de aandrijving naar de achterwielen.

Binnen 0,5 seconden is de aandrijving naar de achterwielen weer actief als dat nodig is.

 

De nieuwe Discovery Sport is standaard voorzien van schroefveren. Optioneel is Adaptive Dynamics verkrijgbaar, dat ongeacht de ondergrond voor een zijdezachte demping zorgt. Door middel van intelligente sensoren wordt elke 10 milliseconden de ondergrond gescand en de demping daarop aangepast.

 

 

Smart View-achteruitkijkspiegel

Om aan de behoeften van een modern gezin te voldoen is de nieuwste Discovery Sport uitgerust met een Smart View-achteruitkijkspiegel. Met één druk op de knop verandert de binnenspiegel in een videoscherm. De Discovery Sport is aan de achterzijde voorzien van een breedbeeldcamera (50 graden breed), waarvan de heldere beelden bij volle belading en in het donker het beeld van de binnenspiegel vervangen. De lens van de camera is water- en modderafstotend.

 

Clearsight Ground View

Met de Clearsight Ground View-technologie kan de bestuurder hoge stoepranden en ruig terrein onder de auto – dat buiten het zicht van de bestuurder blijft – waarnemen. Een camera onder de Discovery Sport projecteert op het touchscreen een 180 graden beeld van het terrein waarop de auto rijdt. Hierdoor wordt de motorkap als het ware transparant.

 

Echte Land Rover

De vernieuwde Land Rover Discovery Sport is van top tot teen een echte Land Rover, die bewezen terreinkwaliteiten met praktisch gebruiksgemak combineert. De Discovery Sport heeft een bodemvrijheid van 212 millimeter. Aan de voorzijde is de aanrijhoek 25 graden, de overrijhoek 30 graden en de afrijhoek 20 graden. Uitvoeringen met vierwielaandrijving kunnen een helling van maximaal 45 graden bedwingen. De SUV heeft een doorwaaddiepte van maar liefst 600 mm en is uitgerust met vierwielaandrijving en (afhankelijk van het motorvermogen) de tweede generatie Active Driveline. Dat reguleert geheel automatisch de krachtoverbrenging op de voor- en achteras. Verder detecteert Terrain Response 2 automatisch de ondergrond en past het koppel van de motor daarop aan.

De bestuurder kan kiezen uit vier rijmodi (Comfort, Sand, Grass-Gravel-Snow en Mud & Ruts). In de Auto-modus selecteert de aandrijflijn zelf de beste rijmodus. Advanced Tow Assist maakt het achteruitrijden met een trailer (maximaal aanhangergewicht 2.500 kilogram) makkelijker en veiliger dan ooit tevoren.

Copyright © 2024 RTL Autowereld. All rights reserved


Privacy Statement  |  Cookie instellingen


studio29elf