Hyundai introduceert de vernieuwde KONA (benzine en hybride) en de geheel nieuwe Hyundai KONA N Line. De populaire vijfdeurs-SUV in het B-segment is op tal van fronten aangepast om Europese klanten nog beter aan te spreken. Een herzien front tilt de uitstraling van de Hyundai KONA naar een hoger plan. De verder verbeterde line-up motoren biedt zowel sportieve prestaties als maximale efficiëntie voor een zo laag mogelijk verbruik. Upgrades op het gebied van connectiviteit en gebruiksgemak moeten de vernieuwde KONA nog aantrekkelijker maken.
De KONA speelt een belangrijke rol in de elektrificatiestrategie van Hyundai. De KONA was de eerste SUV van Hyundai leverbaar met diverse geëlektrificeerde aandrijflijnen, denk aan de KONA Hybrid en KONA Electric. Om aan de grote vraag te voldoen, is Hyundai in maart 2020 gestart met de productie van de KONA Electric in zijn Tsjechische fabriek Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). Hyundai breidt zijn elektrificatiestrategie voor de KONA nu nog verder uit met de slimme 48-volt mild hybrid-technologie.
De verkoop van de vernieuwde Hyundai KONA en de geheel nieuwe KONA N Line start eind 2020. De vernieuwde KONA Hybrid volgt begin 2021. Hyundai onthult de vernieuwde KONA Electric later in 2021.
Nieuwe N Line-uitvoering
Met de introductie van de vernieuwde KONA introduceert Hyundai tevens een geheel nieuwe N Line-uitvoering met een extra sportieve aankleding. Dankzij een opvallende voor- en achterbumper, grotere luchtinlaten, een centrale in contrastkleur gespoten diffuser achter, twee sportieve uitlaatstukken, tweekleurige 18-inch lichtmetalen wielen en in kleur gespoten wielkasten ademt dit model sportiviteit. Een ander kenmerk is een aerodynamische frontspoiler die de skidplate van de reguliere KONA vervangt. Het interieur is verkrijgbaar met een speciaal N Line-kleurenpakket met naar keuze stoffen, lederen of suède stoelbekleding. Rode stiksels, met lichtmetaal afgewerkte voetpedalen en N-logo’s op de schakelpook en stoelen dragen verder bij de sportieve look & feel van de KONA N Line.
Updates voor het interieur
De nieuwe middenconsole staat nu los van het instrumentenpaneel om de horizontale layout te benadrukken en een gevoel van ruimte op te wekken. Voor extra gebruiksgemak en ruimtebesparing is een elektrische parkeerrem toegevoegd als reactie op de vraag vanuit klanten. Nieuwe sfeerverlichting licht de centrale bekerhouder op, maar ook voetenruimtes van de passagier en bestuurder. Ook nieuw zijn sierringen met aluminium-afwerking rondom de speakers en ventilatieroosters.
De nieuwe KONA is ook uitgerust met extra functies voor spraakherkenning. Met een eenvoudige gesproken opdracht kan de bestuurder functies zoals de achterruit- en buitenspiegelverwarming en de stuurwielverwarming activeren.
Connectiviteit en technologie
In de vernieuwde Hyundai KONA debuteert een fors 10,25-inch digitaal instrumentarium, voor het eerst geïntroduceerd in de geheel nieuwe i20. Optioneel is de KONA ook verkrijgbaar met een 10,25-inch AVN-display (Audio Video Navigatie) met nieuwe connectiviteitsvoorzieningen. De display heeft ook een nieuwe split screen-functie en biedt ondersteuning voor meerdere Bluetooth-verbindingen.
Verbeterde en nieuwe veiligheidssystemen
Compleet nieuw voor de KONA is Leading Vehicle Departure Alert (LVDA). Dit systeem waarschuwt de bestuurder als deze niet snel genoeg reageert wanneer de voorligger in beweging komt. Een andere noviteit is Lane Following Assist (LFA) dat automatisch een stuurcorrectie uitvoert om de bestuurder te helpen de auto in het midden van de rijstrook te houden.
Hyundai heeft daarnaast diverse veiligheidssystemen verder verbeterd, zoals Smart Cruise Control (SCC) en Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) verkrijgbaar in combinatie met de DCT-automaat. Om een aanrijding te voorkomen activeert dit systeem automatisch de remmen als de bestuurder van rijstrook probeert te wisselen terwijl er een voertuig links- of rechtsachter de KONA in de blinde hoek rijdt.
Ook verbeterd is Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met voetgangers- en nieuwe optionele fietsersherkenning. Het FCA-systeem gebruikt een sensor als aanvulling op een camera om een mogelijke aanrijding beter te detecteren. Dankzij deze technologie kan het systeem beter potentiële aanrijdingen voorspellen en hierop reageren, ook in slechtere weersomstandigheden. Als het systeem een mogelijke aanrijding detecteert en de bestuurder niet op tijd reageert, remt het de auto automatisch.
Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) – een primeur voor de nieuwe KONA met DCT-automaat – activeert de remmen om een ongeluk te voorkomen als een ander voertuig wordt gedetecteerd bij het achteruitrijden. Dit systeem is een upgrade van de voorheen beschikbare Rear Cross-Traffic Collision Warning, die alleen een waarschuwing gaf.
Uniek voor de KONA is Rear Seat Alert (RSA). Dit systeem waarschuwt de bestuurder als er iets of iemand op de achterbank zit wanneer hij of zij het voertuig wil verlaten. Een ander veiligheidssysteem dat primair bedoeld is voor de bescherming van kinderen, is Safe Exit Warning (SEW). Dit systeem is bedoeld om te voorkomen dat passagiers het voertuig verlaten als dit nog niet veilig is.
Intelligent Speed Limit Warning (ISLW) gebruikt de navigatie van het voertuig of de frontcamera om de huidige snelheidslimiet te bepalen en geeft deze weer in het cluster en AVN-display. Als de bestuurder de maximumsnelheid overschrijdt, geeft het systeem een visuele waarschuwing. Tot slot is de KONA nu uitgerust met eCall, een functie die de hulpdiensten automatisch waarschuwt als de airbags worden geactiveerd of als de e-Call-knop wordt ingedrukt.
Verbeterde line-up motoren, nu ook 48-volt mild hybrid-technologie
De motoren van vernieuwde Hyundai KONA zijn verder geoptimaliseerd en nog zuiniger. Interessant is de komst van 48-volt mild hybrid-technologie, die verkrijgbaar is op de 120 pk (88 kW) sterke 1,0-liter T-GDI Smartstream-benzinemotor. Deze benzinemotor is ook verkrijgbaar met een slimme handgeschakelde iMT-zesversnellingsbak, voor het eerst toegepast in de vernieuwde i30 en geheel nieuwe i20. Om brandstof te besparen, koppelt de iMT de motor los van de transmissie nadat de bestuurder het gaspedaal loslaat. De auto komt zodoende in de vrijloopmodus. In een fractie van een seconde start de motor weer in dezelfde versnelling zodra de bestuurder de rem of het gaspedaal intrapt, dankzij het vermogen van de Mild Hybrid Starter Generator (MHSG).
Hyundai levert de KONA Hybrid met een bijzonder efficiënte 1,6-liter GDI-benzinemotor, gekoppeld aan een 6-traps DCT-automaat met dubbele koppeling en een 44 pk (32 kW) sterke elektromotor die zijn energie haalt uit een 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Het systeemvermogen van de KONA Hybrid bedraagt 141 pk (104 kW).