In Milaan vond de presentatie plaats van de New 500, FCA’s eerste volledig elektrische auto. Om de toekomst van de 500 in beeld te brengen, is Fiat uitgegaan van wat het model tot een succesformule heeft gemaakt. Dat succes begon al met de eerste generatie, die in de jaren zestig voor velen mobiliteit en vrijheid bracht. De oer-500 bracht een geweldige verandering teweeg en is altijd enorm populair gebleven. Sinds zijn debuut, 63 jaar geleden, is hij uitgegroeid tot een waar icoon.
Nu, in 2020, breekt een nieuw tijdperk aan en is voor de Fiat 500 de tijd gekomen om al zijn populariteit te gebruiken om een verandering teweeg te brengen en deel uit te maken van een oplossing. Omdat mobiliteit naar verwachting duurzamer, meer verbonden en autonomer wordt, met steeds strengere regels, loopt de derde generatie van de Fiat 500 opnieuw voorop. Ook wat betreft design en rijplezier. Het gaat daarbij niet om een revolutie, maar meer om de ‘reïncarnatie’ van de geest die tot vernieuwing kan inspireren. In feite zijn regels en voorschriften niet genoeg voor een echte revolutie. In plaats daarvan is iets moois en iconisch nodig, zoals de New Fiat 500.
https://youtu.be/j9_upuvzDIY
Het pad van verandering kan niet alleen worden afgelegd. We hebben partners nodig met een even positieve visie. Gelijkgestemden die betrokken willen worden bij het verbeteren van de toestand van de aarde, door waarden en doelstellingen te delen. Leonardo DiCaprio heeft het project van de New Fiat 500 in de armen gesloten. De wereldberoemde megaster, die al meer dan twintig jaar persoonlijk betrokken is bij de bescherming van de aarde, staat geheel achter de visie die de nieuwe elektrische 500 uitstraalt. In de ‘All-in’-videoboodschap nodigt hij iedereen uit zijn of haar bijdrage te leveren, net als Fiat doet met de 500.
Deze visie wordt gedeeld door andere beroemde namen: Giorgio Armani, Bvlgari en Kartell. Drie iconische bedrijven in de wereld van het ‘Made in Italy’. Zij hebben zich samen met het merk Fiat hard gemaakt voor een strategie waarbij duurzaamheid nauw is verweven met know-how, creativiteit en innovatie. Zo ontstonden de ‘one-offs’; drie exclusieve, eenmalige conceptcars op basis van de New Fiat 500. Om deze modellen met Armani, Bvlgari en Kartell te maken, namen we als uitgangspunt de kenwaarden van de iconische 500 en projecteerden deze op de derde generatie van het model. Door de waarden van beide generaties te combineren, zijn drie unieke modellen van de New 500 ontstaan. Auto’s die gekenmerkt worden door stijl, creativiteit en vakmanschap.
Deze meesterwerken van Italiaanse vindingrijkheid zijn te vergelijken met een kunstwerk. Bij het creëren van de drie ‘one-offs’ is er naar gestreefd om maximaal gebruik te maken van duurzame, natuurlijke en gerecyclede materialen.
Deze strategie, gericht op het verbeteren van de planeet, omvat ook een veilingproject voor een goed doel. Alle opbrengsten van de verkoop van de drie unieke modellen – de 500 Giorgio Armani, de B.500 ‘MAI TROPPO’ door Bvlgari en de 500 Kartell – gaan naar één van Leonardo diCaprio’s milieuorganisaties.
Sterke punten van de New 500: de beste actieradius, zeer korte laadtijd en uitstekend rijgedrag
Bij het ontwerpen van de New 500 zijn de ingenieurs gestart met een blanco vel papier, zodat ze met maximale aandacht voor detail aan elk aspect konden werken, om zodoende tot de beste oplossingen te komen.
Rijbereik en laadtijden zijn twee belangrijke kwesties voor de klanten van elektrische auto’s. De lithium-ion-accu’s met een capaciteit van 42 kWh geven de New 500 een actieradius van maximaal 320 km in de WLTP- cyclus.
Om de laadtijd te optimaliseren, is de New 500 uitgerust met een 85 kW-snellaadsysteem waarmee het accupakket zeer snel kan worden opgeladen. Het kost bijvoorbeeld slechts 5 minuten om een voldoende energiereserve op te bouwen om 50 kilometer te rijden. Dat is meestal meer dan nodig is voor gemiddeld dagelijks gebruik. En in slechts 35 minuten kan de snellader de accu’s tot 80% opladen. De Combo 2-aansluiting op het rechter achterspatscherm van de auto verzorgt de stroomvoorziening van de snellader, waarbij zowel wissel- als gelijkstroom kan worden gebruikt.
Mogelijkheden voor het thuis opladen zijn ook beschikbaar. De introductieversie van de New 500 wordt geleverd met een Easy Wallbox™, een thuisoplaadsysteem dat op een gewoon stopcontact kan worden aangesloten. ENGIE EPS heeft dit systeem exclusief voor FCA ontwikkeld. Het zal gelijktijdig met de introductie van het model door Mopar in Europa op de markt worden gebracht. Het betreft een eenvoudige ‘plug-and-charge’-oplossing die gemakkelijk via Bluetooth kan worden bediend en de mogelijkheid biedt om de 500 thuis met maximaal 2,3 kW-laadvermogen op te laden. Bovendien is de Easy Wallbox™voorbereid voor een upgrade van het vermogen naar 7,4 kW, waardoor het accupakket thuis in iets meer dan 6 uur volledig is op te laden. Het model wordt geleverd met een Mode 3-kabel voor het opladen vanuit het openbare stroomnet.
De New 500 heeft drie rijmodi: Normal, Range en Sherpa, waarmee de prestaties en het energieverbruik op de rijstijl van de bestuurder kunnen worden afgestemd.
Vooral de Sherpa-modus optimaliseert de beschikbare energiebronnen om te zorgen dat de bestemming kan worden bereikt. De Sherpa-rijmodus beïnvloedt verschillende componenten teneinde het energieverbruik tot een minimum te beperken en wel zodanig dat de door de bestuurder op het navigatiesysteem ingestelde bestemming of het dichtstbijzijnde laadstation ook daadwerkelijk kan worden gehaald.
De elektromotor heeft een vermogen van 87 kW en levert een (begrensde) topsnelheid van 150 km/h, een acceleratie van 0-100 km/h in 9,0 seconden en van 0-50 km/h in 3,1 seconden.
Niveau 2 autonoom rijden en connectiviteit
De auto van de toekomst is niet alleen elektrisch, maar gaat nog een stap verder: hij gaat letterlijk naar het volgende niveau als eerste auto in zijn klasse die autonoom kan rijden volgens niveau 2, met alle voordelen die dit voor de stedelijke mobiliteit met zich meebrengt.
De New 500 is de eerste FCA-auto met het nieuwe UConnect 5-infotainmentsysteem, het connectiveitsplatform dat voor de toekomst is ontworpen. Het is ontwikkeld met het idee om klanten een compleet nieuwe gebruikerservaring te bieden. FCA maakt hiertoe gebruik van het eenvoudige, intuïtieve en in hoge mate aanpasbare Android Auto-besturingssysteem. Zo kan gebruik worden gemaakt van widgets om de weergave van functies en apps te configureren. Apple CarPlay is al draadloos beschikbaar en het systeem is ook voorbereid om dezelfde functionaliteit voor Android Auto te bieden.
De introductieversie ‘la Prima’ kan vanaf heden worden besteld
Vanaf 4 maart kunnen bestellingen op de New 500 ‘la Prima’ – een speciale limited edition-uitgave – worden geplaatst via een online reserveringssysteem op de website www.fiat.nl, volgens een eenvoudige procedure van slechts drie muisklikken.
De Fiat 500, een ‘Italiaans Icoon’ en ‘Erelid’ van Altagamma
De wereldpremière van de New 500 in Milaan is ook een gelegenheid om officieel aan te kondigen dat de Fiat 500 benoemd is tot ‘Italiaans Icoon’ en ‘Erelid’ van Altagamma, het genootschap dat sinds 1992 de beste ondernemingen uit de culturele wereld en creatieve industrie verenigt met als doel de uitmuntendheid van Italiaanse producten wereldwijd uit te dragen. Altagamma is uniek in zijn soort en telt 107 ondernemingen uit de sectoren mode, design, sieraden, voeding, biochemie, horeca en wellness. Samen hebben ze meer dan 9.000 jaar geschiedenis, met een gemiddelde van 85 jaar per bedrijf.
https://youtu.be/Lq0_lgln71U