Mitsubishi Motors Corporation (MMC) presenteert de nieuwe MI-TECH Concept en nieuwe Super Height K-Wagon Concept. Beide modellen beleven hun wereldpremière op de Tokyo Motor Show die van 25 oktober tot en met 4 november 2019 geopend is voor publiek.
De nieuwe conceptmodellen zijn tijdens de persconferentie van MMC op de Tokyo Motor Show onthuld door Takao Kato, chief executive officer bij MMC, en chief operating officer Ashwani Gupta, die tevens de elektrificatiestrategie van MMC nader toelicht.
Kato: “Wij zijn toegewijd aan elektrificatietechnologie, vooral op het gebied van plug-in hybride-aandrijving (PHEV). We breiden onze line-up van geëlektrificeerde modellen verder uit door meer variatie te bieden en gebruik te maken van de verschillende technologieën binnen de Alliantie, met het doel marktleider in het PHEV-segment te worden.”
Gupta voegt daaraan toe dat MMC tegen 2022 alle elektrificatietechnologie wil inzetten voor een nieuwe middelgrote en compacte SUV en een nieuwe Kei car.
MI-TECH Concept
De MI-TECH Concept is een compacte plug-in hybride SUV die uitzonderlijk veel rijplezier en vertrouwen biedt op alle soorten ondergrond. Het studiemodel is de belichaming van MMC’s wereldwijde slogan ‘Drive Your Ambition’ en heeft een kleiner en lichter plug-in hybridesysteem (PHEV), bestaande uit een 4WD-systeem met vier elektromotoren. De MI-TECH Concept wordt ook gekenmerkt door geavanceerde rijassistentiesystemen en actieve veiligheidssystemen.
De MI-TECH Concept is ontworpen onder het motto van ‘Stimulates the driver’s adventure’. Het is een dynamische, buggy-achtige SUV met typische kenmerken van Mitsubishi Motors. Het progressieve ontwerp van het geëlektrificeerde voertuig komt tot uiting dankzij de lichtblauwe carrosseriekleur, de koperkleurige strepen op de grille, de wielen en het interieur.
Voor deze compacte SUV is het PHEV-systeem compact en licht ontworpen. Bijzonder is dat Mitsubishi Motors kiest voor een gasturbine als generator in plaats van een conventionele benzinemotor. Met het conceptmodel worden mogelijkheden onderzocht voor grootschalige toepassing van zo’n turbine in een PHEV. Bij de MI-TECH Concept wordt het beproefde S-AWC-systeem van MMC toegepast in combinatie met het zogenoemde Quad Motor 4WD-systeem met Dual Motor AYC (Active Yaw Control), bestaande uit twee elektromotoren op de vooras en twee op de achteras.
Een andere belangrijke eigenschap van de MI-TECH Concept is het slimme HMI-systeem (Human Machine Interface). Dit projecteert een variëteit aan informatie – afkomstig van slimme optische sensortechnologie – op de augmented reality (AR) voorruit. Hierdoor kunnen bestuurders sneller en nauwkeuriger reageren, ook bij slecht zicht. Het conceptmodel is ook uitgerust met MI-PILOT – de volgende generatie rijassistentie – die de bestuurder niet alleen ondersteunt op snelwegen en in stedelijk gebied, maar ook op onverharde wegen.
Super Height K-Wagon Concept
De Super Height K-Wagon Concept is een voorbode van een volgende generatie Kei car. Het model is ontworpen voor bestuurders die meer willen ontdekken en langere afstanden willen rijden. De Super Height K-Wagon Concept biedt een opvallend ruim interieur en levert de prestaties en functionaliteit die nodig zijn in deze voertuigcategorie. Dit alles wordt gecombineerd met een expressief exterieurontwerp geïnspireerd op de SUV’s van MMC.
Dankzij de krachtige motor met CVT-transmissie en geavanceerde rijhulptechnologie staat de Super Height K-Wagon Concept garant voor levendige prestaties en een stressvrije rijervaring op snelwegen en in stedelijk gebied.
Het e-Assist-pakket met MI-PILOT – bestaande uit actieve veiligheidstechnologie zoals een rijstrookassistent, automatische remingreep om een aanrijding te (helpen) voorkomen, eventueel door verkeerd gebruik van het gaspedaal in krappe ruimtes – heeft een zogenoemde SAPO CAR (Safety Support Car) S Wide classificatie ontvangen van de Japanse overheid. Daarmee zijn bestuurders en passagiers verzekerd van extra gemoedsrust en veiligheid in het verkeer.
MITSUBISHI ENGELBERG TOURER
De MITSUBISHI ENGELBERG TOURER is een studiemodel van een volgende generatie SUV met een sterk verbeterde versie van MMC’s eigen Twin Motor 4WD plug-in hybride aandrijfsysteem (PHEV) en vierwielbesturing.
De zevenzits MITSUBISHI ENGELBERG TOURER maakt gebruik van een PHEV-aandrijfsysteem dat past bij een topklasse SUV van de volgende generatie. Het batterijpakket met een grote capaciteit is gemonteerd in de bodem in het midden van de auto. Het Twin Motor-systeem bevat een krachtige, hoog efficiënte motor op de voor- en achteras, maar is zodanig compact gemonteerd dat een royaal interieur met drie zitrijen mogelijk is.
Het 4WD-systeem is voorzien van Active Yaw Control om de aandrijfkrachten tussen de voorwielen te verdelen. Deze componenten werken samen met het geïntegreerde Super All-Wheel Control (S-AWC) controlesysteem. Dit zorgt voor een drastische verbetering van de dynamische prestaties – accelereren, bochten nemen en remmen – door de remkracht van elk afzonderlijk wiel te regelen (met behulp van ABS), evenals het geleverde vermogen op de voor- en achteras (met behulp van Active Stability Control).