De nieuwe Ford Focus ST is maar liefst twaalf procent krachtiger en sneller dan de Focus ST van de vorige generatie. Hij accelereert in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is 0,8 seconden sneller dan het vorige model.
Dankzij de 205 kW (280 pk) sterke 2.3-liter EcoBoost-benzinemotor – 22 kW (30 pk) sterker dan de vorige generatie Focus ST– heeft de nieuwe Focus ST zelfs een snellere tussenacceleratie dan de vorige generatie Focus RS. De 2.3-liter EcoBoost-benzinemotor produceert met behulp van twin-scroll turbotechnologie een indrukwekkende 420 Nm koppel. De innovatieve anti-lag-technologie zorgt voor een directe, lineaire vermogensafgifte. De flat-shift-schakeltechnologie en Launch Control dragen ook bij aan de bliksemsnelle acceleratie.
“Het feit dat de nieuwe Focus ST de legendarische Focus RS op de sprint kan evenaren, is de kroon op ons werk. Het onderstreept de enorme stappen die het Ford Performance team de afgelopen vier jaar heeft gemaakt”, aldus Nederlander Leo Roeks, directeur Ford Performance, Ford Europa. “We haalden inspiratie uit de Ford GT, de F150 Raptor, de Mustang en de Fiesta ST. Modellen die je – net als de Focus ST – verbluffen met hun indrukwekkende krachtexplosie.”
Twin-scroll turbotechnologie
De twin-scroll turbo benut uitlaatgassen effectiever dankzij een geoptimaliseerde luchtstroom richting het schoepenwiel. Daardoor wordt sneller turbodruk opgebouwd en vermogen gegenereerd. Separate uitlaatkanalen minimaliseren de onderlinge interventie van de verschillende gaspulsen tussen de vier cilinders, voor een constante luchtstroom.
Anti-lag
Innovatieve ‘anti-lag’-technologie houdt de gasklep drie seconden open wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat, zodat de turbo niet wordt afgeremd door een terugkerende luchtstroom. Hierdoor is de turbokracht sneller opnieuw beschikbaar. Deze technologie werkt eveneens wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat om op te schakelen. Zo blijft de maximale turbodruk behouden. Verder toont de schakelindicator het ideale schakelmoment. De Launch Control zorgt voor maximale grip bij acceleraties vanuit stilstand.
Elektronisch sperdifferentieel
De rijbeleving wordt verder versterkt door de eLSD-technologie. Dit systeem is geïntegreerd in de zesversnellingsbak en gebruikt hydraulisch bediende koppelingen om tot wel 100 procent van de aandrijfkracht naar het wiel met de meeste tractie te sturen, waardoor wielspin wordt onderdrukt en de acceleratie uit bochten verbetert. De door Borg Warner ontwikkelde techniek werkt sneller en preciezer dan een traditioneel, mechanisch sperdifferentieel. Het systeem omvat sensoren en kan vroegtijdig ingrijpen om wielspin te voorkomen.
Adaptieve dempers
Continuously Controlled Damping (CCD) is optioneel op de vijfdeurs Focus ST-variant. De CCD-technologie monitort elke 2 milliseconden de bewegingen van de carrosserie, de besturing en het remgedrag en past de demping daarop aan voor optimale rijdynamiek. Met drie programma’s kan de demping aangepast worden aan de omstandigheden op de weg. Eén programma voor de rijmodi Slippery/Wet en Normal, één voor de rijmodus Sport en de laatste voor de rijmodus Track. In de Track modus zijn de dempers twee keer stugger dan in de Sport modus.
0,7 G remkracht
Het remsysteem van de nieuwe Focus ST biedt meer remkracht dan dat van de vorige generatie van de Focus RS, met 330 mm remschijven vóór en remklauwen met ieder twee 44 mm diameter zuigers.
Het remsysteem is uitgerust met een elektronische rembekrachtiger (EBB). De technologie bouwt de remdruk sneller op, wat onder uiteenlopende omstandigheden zorgt voor een vertrouwd en consistent gevoel van het rempedaal. Bovendien wordt het remgedrag aangepast op basis van de gekozen rijmodus. In de rijmodus ‘Track’ genereert het remsysteem maar liefst 0,7 G remkracht.
Automatische zeventrapstransmissie
De nieuwe Ford Focus ST is verkrijgbaar als vijfdeurs Hatchback en als Wagon. De Focus ST is voorzien van een 205 kW (280 pk) sterke 2.3 EcoBoost-benzinemotor. In Nederland is de Focus ST leverbaar in de meest complete ST-3 uitvoering