Toyota Motor Corporation (Toyota), wereldwijd partner van de Olympische en Paralympische Spelen, heeft aangekondigd dat het een reeks elektrische voertuigen, inclusief unieke uitvoeringen van bepaalde voertuigen en speciaal ontwikkelde voertuigen, levert voor ondersteuning van de Olympische en Paralympische Spelen van Tokyo 2020. Met het elektrische aanbod wil Toyota, in samenwerking met het organisatiecomité, de laagste emissiewaardes van een officieel wagenpark op de Olympische en Paralympische Spelen ooit bereiken en de spelen zo minder belastend voor het milieu maken.
Toyota verzorgt in totaal ongeveer 3.700 voertuigen voor Tokyo 2020. De meerderheid, zo’n 90 procent, van het officiële wagenpark is elektrisch. Onder elektrische voertuigen vallen Hybrid Electric Vehicles (HEV), Fuel Cell Electric Vehicles (FCEV), zoals de waterstofauto Toyota Mirai, Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV), de Prius Plug-in Hybrid en Battery Electric Vehicles (BEV), waaronder de ‘APM’ (Accessible People Mover) en de e-Palette en Toyota Concept-i. Dit brede aanbod zorgt voor een grote diversiteit aan mobiliteitsoplossingen tijdens Tokyo 2020. Van de elektrische voertuigen die Toyota levert, zijn er ongeveer 500 FCEV’s en 850 BEV’s – dat is het grootste aantal van een wagenpark op de Olympische en Paralympische Spelen ooit.
Laagste emissieniveau ooit
Van de ongeveer 3.700 mobiliteitsproducten en voertuigen voor Tokyo 2020 zullen 2.700 voertuigen onderdeel zijn van de officiële vloot die het transport tussen officiële locaties verzorgt gedurende de Olympische Spelen. Dit zijn reguliere productiemodellen, zoals de Toyota Mirai. Eerste berekeningen wijzen erop dat de CO2-uitstoot van dit deel van het wagenpark gemiddeld minder dan 80 g/km1 bedraagt. Dat is minder dan de helft dan gebruikelijk is bij wagenparken met een vergelijkbaar aantal modellen op benzine of diesel. En in combinatie met de andere mobiliteitsoplossingen en elektrische voertuigen van Toyota, waaronder de unieke uitvoeringen en voor de spelen ontwikkelde modellen, wordt dit waarschijnlijk nog minder. Zo wil Toyota het laagste emissieniveau ooit bereiken van een officieel wagenpark op de Olympische en Paralympische Spelen.
Actieve veiligheidstechnologieën
Om botsingen te helpen voorkomen en eventuele schade of letsel zoveel mogelijk te beperken, zijn alle productiemodellen voor het vervoer van personeel voorzien van de preventieve actieve veiligheidstechnologieën van Toyota, waaronder Toyota Safety Sense en Lexus Safety System +. Ook zijn bijna al deze voertuigen uitgerust met de Smart Stop Technology (SST) van Toyota, die automatisch remt bij onbedoeld intrappen van het gaspedaal.
Waterstofbus Sora
Behalve het officiële wagenpark verzorgt Toyota voor de spelen ook andere voertuigen, zoals de waterstofbus Sora en assistentievoertuigen om passagiers in hun stoelen te tillen of rolstoelpassagiers via een oprijplaat door de achterdeur naar binnen te laten rijden. Maar bijvoorbeeld ook vorkheftrucks op waterstof, gemaakt en verkocht door Toyota Industries Corporation.
Pijlers van Toyota voor Tokyo 2020
De drie pijlers die Toyota voor Tokyo 2020 heeft opgesteld zijn: 1: Mobility for All – iedereen de vrijheid geven om te kunnen bewegen, 2: Duurzaamheid – focus op gebruik van waterstof (milieu/veiligheid) en 3: Transport – de spelen ondersteunen met het Toyota Production System (TPS). Met deze drie pijlers biedt Toyota mobiliteitsoplossingen die verder gaan dan alleen het leveren van voertuigen.
Robots
Met de uitgebreide reeks elektrische voertuigen wordt de impact op het milieu beperkt en TPS volop ingezet, terwijl Toyota zorgt voor een soepel verloop van Tokyo 2020 door de medewerkers, sporters en bezoekers van de spelen te vervoeren. Met robots helpt Toyota bovendien bij de uitvoering van het evenement en worden unieke ervaringen geboden die uitstijgen boven de standaard mobiliteit tijdens de spelen. Ondertussen blijft Toyota zich inzetten voor ‘Mobility for All’ en maakt het van Tokyo 2020 een onvergetelijk evenement met diverse mobiliteitsoplossingen.