Omdat waterstof een essentieel onderdeel is van dit unieke project, is Toyota al vanaf het begin betrokken bij de Energy Observer. Tijdens de zes jaar durende wereldreis die in 2017 begon, vaart de bemanning van de Energy Observer voor het eerst ‘energie-autonoom’ de wereld rond. Het elektrisch aangedreven schip van de toekomst maakt gebruik van diverse vormen van hernieuwbare energie en een systeem dat CO2-vrij waterstof produceert uit zeewater.
In lijn met Toyota’s Environmental Challenge 2050 demonstreert en deelt de Energy Observer oplossingen die een ecologische energietransitie promoten. Die oplossingen moeten in de toekomst op grote schaal toepasbaar zijn en energienetwerken efficiënter maken. Als de eerste Franse ambassadeur van de Sustainability Development Goals (SDG) onderzoekt Energy Observer innovatieve technologie om te bewijzen dat een schonere wereld een realistisch doel is.
Visie waterstofsamenleving
Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe: “We zijn trots dat we de veelzijdigheid van het Toyota Fuel Cell System verder kunnen demonstreren. Onze Europese onderzoeks- en ontwikkelingsteams hebben nauw samengewerkt met het team van de Energy Observer om de module te ontwikkelen en in te bouwen in het bestaande schip. Dit project laat zien dat de Toyota Fuel Cell-technologie te gebruiken is in elke omgeving en in veel bedrijfstakken. Het is altijd heel inspirerend om te werken met mensen die dezelfde doelen willen bereiken en dit project ondersteunt onze visie voor een waterstofsamenleving.”
Componenten Toyota Mirai
Voor de volgende etappe van de wereldreis hebben Energy Observer en Toyota nauw samengewerkt om Toyota’s toonaangevende brandstofceltechnologie in het schip toe te passen. Het Toyota Technical Center Europe heeft dit brandstofcelsysteem speciaal ontwikkeld voor de Energy Observer, met componenten die ook in de Toyota Mirai worden gebruikt. Er is een compacte brandstofcelmodule ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in vaartuigen. Het systeem levert meer vermogen en is efficiënter dan een gewone scheepsmotor, maar is ook zeer betrouwbaar en dus geschikt om de Energy Observer dit jaar op de reis over de Atlantische en Grote Oceaan van alle energie te voorzien.
Waterstoftechnologie is flexibel en schaalbaar
Toyota’s Europese onderzoeks- en ontwikkelingsteam slaagde er in om in slechts zeven maanden de bouw en de montage van de compacte brandstofcelmodule te voltooien. Dit bewijst de flexibiliteit en de schaalbaarheid van de brandstofceltechnologie van Toyota voor uiteenlopende toepassingen. Eind vorig jaar is de module getest in het schip terwijl dat nog op de scheepswerf lag. Inmiddels wordt de techniek op volle kracht op zee getest. Medio februari vaart de Energy Observer af voor de etappe van dit jaar.
Toyota Fuel Cell System perfect geschikt
Victorien Erussard, oprichter en kapitein van de Energy Observer: “We zijn heel trots dat we met het Toyota Fuel Cell System de oceanen gaan oversteken en het systeem onder de zwaarste omstandigheden kunnen testen. Na drie jaar en bijna 20.000 zeemijlen aan ontwikkelingswerk is het systeem, dat aan boord van de Energy Observer de energie opwekt en opslaat nu zeer betrouwbaar. We kijken uit naar de volgende fase van dit project: een betrouwbaar en betaalbaar systeem beschikbaar maken voor de scheepvaart. We geloven dat het Toyota Fuel Cell System daar perfect geschikt voor is, want dit wordt industrieel geproduceerd en is efficiënt en veilig. Als ambassadeur voor de Sustainability Development Goals hebben wij als missie om schone energie-oplossingen te promoten en we delen de visie van Toyota voor een op waterstof gebaseerde samenleving.”
Modulair systeem biedt talloze mogelijkheden
Het Toyota Fuel Cell System demonstreert zijn waarde al sinds jaren in de Mirai, maar ook in bussen en trucks. De toepassing in een schip is een nieuwe stap in de ontwikkeling van een waterstofsamenleving. Toyota is ervan overtuigd dat waterstof de katalysator is voor het CO2-vrij maken van energie en dat de acceptatie van de technologie kan worden versneld met de modulaire oplossing van het Toyota Fuel Cell System, dat voor talloze toepassingen mogelijkheden biedt.