Zonnekampioenen maken reputatie opnieuw waar: Vattenfall Solar Team verbreekt op tropische dag wereldduurrecord zonneracen, een prestatie van wereldformaat door studenten uit Delft op testbaan RDW in Lelystad.
Het is ze gelukt! Het Vattenfall Solar Team is uit haar as herrezen. Zaterdag 8 augustus zette het team op Nederlandse bodem een nieuw wereldduurrecord zonneracen neer. In 12 uur tijd reed zonnewagen Nuna Phoenix meer dan 924 kilometer, zoevend op niets anders dan de kracht van de zon. Hoewel het team zich dit jaar door de coronacrisis niet konden meten met andere zonnewagens, onderstreept het team met deze prestatie wederom hun reputatie als zonnekampioen.
Om 19.00 uur zoefde de zonneauto Nuna Phoenix over de eindstreep van het RWD-terrein in Lelystad. Teamcaptain Niek Hogenboom: “We hebben het gedaan! Dit is echt geweldig! Een nieuw wereldduurrecord terwijl we een paar weken geleden nog niet wisten of de auto ooit nog zou racen. We hebben we dit maar mooi geflikt. Ik ben trots op ons team!”
Om het wereldrecord te verbreken, moest Nuna Phoenix in twaalf uur tijd minimaal 882 kilometer afleggen, meer dan 300 rondjes. De auto reed uiteindelijk 328 rondjes. Gedurende de dag wisselden vier coureurs elkaar af, elk voor een stint van drie uur. Terwijl de coureurs van stoeltje ruiden, probeerden andere teamleden de zonnepanelen een beetje af te koelen door ze met plantenspuiten te besproeien.
Zinderende hitte
Het team is gewend aan de tropische temperaturen van Australië, maar de on-Nederlandse omstandigheden stelden het team flink op de proef. “Door de hitte werd het asfalt een stuk zachter. In de bochten leken de teerstrepen net trekdrop”, vertelt coureur Mees, die de auto uiteindelijk over de finish reed.
Jan Groot nam het strategische gedeelte van de recordpoging voor zijn rekening. Hij besloot vlak voor aanvang om de start met een half uur uit te stellen. Volgens Jan, die voortdurend de weers- en wolkenverwachting in de gaten houdt, was dat gunstiger voor de kansen.
50 graden Celsius
Om 07.00 klonk het startsein. De eerste coureur Marloes Nanninga had direct een vliegende start. Ook de andere coureurs reden constant volgens planning. Elke drie uur afwisselen was ook zeker nodig op een tropische dag als vandaag, vertelt Mees: “De cabine is niet comfortabel. De temperatuur kan oplopen tot zo’n 50 graden Celsius!”
Het oude duurrecord stond op naam van de Nuna 8s. Op 21 juni 2017 legde de zonnewagen in 12 uur tijd maar liefst 882 kilometer af. Een afstand die daarna niet meer werd overtroffen. Tot vandaag!
Tegenslag op tegenslag overwinnen
Maandenlang bouwden de tien studenten aan zonnewagen Nuna Phoenix. Ze wilden voor de eerste keer deelnemen aan de American Solar Challenge. Eigenlijk wilden ze daar NunaX voor gebruiken, maar na de dramatisch verlopen race in Australië van vorig jaar, waarbij de zonnewagen kort na het overnemen van de koppositie volledig uitbrandde, moesten de studenten dit jaar weer helemaal van voren af aan beginnen. Bovendien was de tijdsdruk hoog: ze hadden acht maanden ter voorbereiding op de Amerikaanse droom, waar het team normaal gesproken een vol jaar bezig is met het bouwen van een nieuwe auto.
De Amerikaanse zonnerace had dé revanchepoging moeten zijn voor het team dat eerder al zeven keer wereldkampioen werd. Totdat het coronavirus een dikke streep zette door de Amerikaanse droom: de race werd afgelast. Een nieuwe tegenslag, die hard aankwam bij de studenten. Een project waar ze een jaar van hun leven in hadden gestopt, leek nu op niets uit te lopen. Bloed, zweet en tranen – zonder resultaat. Een auto die gebouwd is om mee te racen kun je toch niet zomaar in een garage stof laten vangen, zonder er ooit mee in actie te komen?
Het Vattenfall Solar Team herpakte zich opnieuw en besloot te gaan voor een nieuwe uitdaging: een aanval op het scherpe wereldduurrecord.