Niet alleen wordt de 488 Pista aangedreven door de krachtigste achtcilindermotor in de geschiedenis van Ferrari, maar dankzij zijn lichtgewicht constructietechnologie is hij ook de meest dynamische variant van zijn modelserie. NOVITEC, ’s werelds toonaangevende verfijningsspecialist voor de sportauto’s van Maranello, breidt de talenten van de krachtige middenmotorauto verder uit met een verfijnd assortiment op maat.
Hoewel de 488 Pista wordt aangedreven door de krachtigste V8 die de Ferrari-motorafdeling ooit heeft ontwikkeld om op de weg te rijden, is de wens voor nog meer vermogen altijd aanwezig. De NOVITEC-motorexperts zijn gespecialiseerd in het nog krachtiger maken van krachtige motoren. Met zijn twin-turbo gedwongen inductiesysteem biedt de 488 Pista de ideale omstandigheden voor verdere verbeterde dynamiek, die in drie niveaus kan worden toegevoegd.
Daartoe past het bedrijf twee NOVITEC N-TRONIC-bedieningsmodules aan de motorelektronica aan, die de motorbesturingen voorzien van nieuw geprogrammeerde mappings voor injectie en ontsteking, terwijl de elektronische boostdruklimiet wordt verhoogd.
Om het uitgangsvermogen nog verder te optimaliseren en tegelijkertijd de uitlaatnoot nog spannender te maken, is de installatie van een NOVITEC krachtig uitlaatsysteem raadzaam. Het uitlaatsysteem is verkrijgbaar in verschillende versies met of zonder elektronisch geluidsbeheer door middel van actief geregelde uitlaatkleppen. Bovendien kunnen Pista-rijders kiezen tussen versies van roestvrij staal of van het bijzonder lichte INCONEL, hetzelfde materiaal dat ook wordt gebruikt voor uitlaatsystemen in de Formule 1-race. Alle NOVITEC-uitlaatsystemen zijn volledig thermisch geïsoleerd om een positief effect op de temperatuur in het motorcompartiment te hebben. Ook onderdeel van het assortiment zijn 100-cel sportkatalysatoren, die de vermogensafgifte verder optimaliseren.
In het meest extreme uitbreidingsniveau levert de achtcilinder met turbocompressor met NOVITEC-motorafstemming 60 kW / 82 pk meer dan de productiemotor en levert hij ook een toename van het koppel met 128 Nm tot nu 898 Nm bij een lage 3.100 tpm. De verhoging van het vermogen tot 590 kW / 802 pk bij 7.950 tpm komt natuurlijk ook de prestaties op de weg ten goede: de sportwagen met twee zitplaatsen haalt in slechts 2,7 seconden nul tot 100 km / u weg. De topsnelheid is 345 km / u.
De fascinatie van de NOVITEC-prestatie-upgrades voor de Ferrari 488 Pista ligt echter niet alleen in de geoptimaliseerde versnelling en topsnelheid: net zo fascinerend zijn de nog snellere gasrespons en de nog sterkere trekkracht op de weg.
Bij de ontwikkeling van de NOVITEC naakte koolstofcarrosseriecomponenten voor de tweezitter richtten de ontwerpers van de verfijningsspecialist zich niet alleen op een spectaculair uiterlijk, maar ook en vooral op aerodynamische efficiëntie, die werd bereikt in windtunneltesten. De voorste fascia is naar voren uitgebreid met het NOVITEC-spoilerblad, dat een verdere vermindering van de aerodynamische lift bij hoge snelheden biedt. Een op maat gemaakte lijst voor de motorkap rondt de NOVITEC facelift voor de voorkant van de sportwagen af.
De NOVITEC rocker panels zijn beschikbaar om de tweezitter een nog sportievere uitstraling vanaf de zijkant te geven en de luchtstroom aan de zijkanten met nog meer precisie te kanaliseren. Subtiele NOVITEC-carbonafdekkingen voor de zijspiegels en de carbon-driehoeken bij de ramen van de twee deuren zorgen voor nog meer sportieve accenten. De achterkant is voorzien van een spoilerlip om een verfijnde aerodynamische balans te bereiken. Het NOVITEC-ontwerppakket is afgerond met carbonranden voor de twee achterlichten. Verdere NOVITEC-kenmerken die tot in het kleinste detail zijn uitgewerkt, zijn de zwarte zijindicatoren en reflectoren, evenals het eveneens zwarte derde derde remlicht.
Natuurlijk hebben de op maat gemaakte hi-tech gesmede wielen ook een bepalend effect op de spannende NOVITEC-looks. NOVITEC kon de diensten van de gerenommeerde Amerikaanse fabrikant Vossen veilig stellen als partner voor de ontwikkeling en productie.
De grootste beschikbare variant is de NOVITEC NF10 gesmede velg, die een volbloed racedesign biedt met een centerlock-look. Om nog meer nadruk te leggen op de wigvorm van de middensportwagen, zijn de wielen met vijf dubbele spaken op de 488 Pista gemonteerd in een verspringende combinatie van maat 9Jx21 velgen aan de voorzijde en maat 12Jx22 op de achteras. NOVITEC koos Pirelli P Zero high-performance banden in de maten 255/30 ZR 21 en 335/25 ZR 22 als het optimale rubber.mHet brede assortiment NOVITEC-wielen voor de lichtgewicht sportwagen omvat ook andere exclusieve velgen in verschillende combinaties met diameters van 20, 21 of 22 inch.
Een andere hi-tech ontwikkeling van NOVITEC is het hydraulische veersysteem voor de Ferrari 488 Pista. Het verlaagt de rijhoogte met ongeveer 35 millimeter. Bovendien: met het hydraulische fronthefsysteem van de sportwagen kan de vooras met een druk op de knop in de cockpit met 40 millimeter worden verhoogd. Dit maakt het eenvoudiger om opritten in parkeergarages of snelheidstabellen in stadsstraten te navigeren. De voorkant keert terug naar zijn oorspronkelijke positie met een andere aanraking van de knop of automatisch bij het bereiken van een snelheid van 80 km / u. De aanpassing van de voorraaddemper van het voertuig blijft uiteraard volledig behouden.
NOVITEC biedt ook individualiteit in zijn puurste vorm in het interieur. Het bedrijf verbetert de cockpit met leer en Alcantara in elke gewenste kleur en met elk stofferingontwerp op verzoek van de klant.