Ferrari introduceert een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis en presenteert de eerste van een nieuwe serie Plug-in Hybride voertuigen: de Ferrari SF90 Stradale. En denk nu niet dat hybrides saai zijn: hij heeft een gecombineerd vermogen van 1000 pk! Met een gewichtsverhouding van 1,57 kilogram per pk en 390 kilogram aan downforce bij 250 kilometer per uur staat de SF90 Stradale niet alleen bovenaan in zijn segment, maar zorgt het er ook voor dat voor het eerst het vlaggenschip van het merk (boven de 812 Superfast) een V8-motor heeft in plaats van een V12.
De naam refereert aan het 90-jarige bestaan van de (Formule 1-renstal, Scuderia Ferrari. Daarbij staat Stradale voor straatversie, iets wat niet helemaal klopt natuurlijk, maar het is wel zo dat de auto uit de F1 afgeleide technieken in huis heeft. De V8 motor met turbo’s levert 780 pk, waarmee het de meest krachtige V8 in de geschiedenis van Ferrari is. Daarnaast leveren drie elektromotoren (eentje bij de achterwielen en twee bij de voorwielen) gezamenlijk 220 pk. Die doen automatisch hun werk – de bestuurder kan kiezen uit vier verschillende rij-modi en de techniek doet de rest.
Wat daarbij helpt is de vierwielaandrijving, die er ook nog eens voor zorgt dat de auto in 2,5 seconden van 0 naar 100 gaat en van 0 naar 200 in 6,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 340 kilometer per uur. De SF90 Stradale weegt in standaardtrim 1.570 kilogram, met het Assetto Fiorano-pakket (met lichtgewicht onderdelen zoals een titanium uitlaat en carbon deuren) weegt hij 1.540 kilogram.
Qua uiterlijk borduurt de auto voort op de nieuwe weg die Ferrari met de F8 Tributo is ingeslagen. Apart detail zijn de wat hoekigere achterlichten, waar we ronde exemplaren zouden verwachten. Zoals gezegd is het een plug-in hybride. Je kan de auto dus thuis en op kantoor aan de lader zetten. Op een volle (7,9 kWh grote) accu kun je 25 km ver komen. Het is mogelijk om 135 km/u te rijden, puur op de elektromotoren. De Ferrari SF90 Stradale staat in 2020 bij de Ferrari dealer.