Met de overhandiging van 35 exemplaren van de Toyota Mirai is de eerste Nederlandse taxivloot op waterstof een feit. De Toyota’s zijn onlangs bij Toyota dealer Louwman Den Haag afgeleverd aan Noot Personenvervoer. Toyota heeft een langetermijnvisie naar nul voertuigemissies en zal onverminderd inzetten op een breed pakket van elektrische aandrijfvormen, zoals hybride elektrisch, plug-in hybride elektrisch, batterij elektrisch en brandstofcel elektrisch (waterstof).
Maar liefst 35 Toyota’s Mirai worden ingezet in de gemeente Den Haag onder de naam AV 070. AV staat voor Aanvullend Vervoer, 070 is het netnummer van Den Haag. De waterstofauto’s vallen onder WMO-vervoer (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Jaarlijks maken zo’n 15.000 mensen gebruik van dit type vervoer.
Emissievrij
De gemeente Den Haag heeft de aanbesteding uitgeschreven met de uitdaging om als contractpartner het vervoer CO2-neutraal in te vullen. De aanbesteding is gegund aan Noot Personenvervoer die de komende jaren dit contract helemaal emissievrij in gaat vullen met onder meer de Toyota Mirai.
Langetermijnvisie naar nul emissies
Jan-Christiaan Koenders, Managing Director van Toyota importeur Louwman & Parqui: “Toyota voert een krachtige langetermijnvisie uit naar nul emissies. Zo introduceerden we als eerste de zelfopladende hybride-auto én de eerste elektrische brandstofcel sedan ter wereld. We zijn trots dat Den Haag de allereerste Nederlandse gemeente is met een taxivloot op waterstof met de inzet van 35 Toyota’s Mirai. We prijzen Noot Personenvervoer voor hun drive om het WMO-vervoer met onze waterstoftechnologie te realiseren. Dit is een belangrijke mijlpaal in de energietransitie.”
24/7 beschikbaar
Martijn Kersing, directeur Noot Personenvervoer: “Met dit project zetten wij de eerste waterstof taxivloot in Nederland in. Elders in Europa zijn er ook al dergelijke initiatieven, zoals in Parijs waar op dit moment al 100 Toyota’s Mirai rijden. Dat wij hebben ingezet op waterstof is een logische keuze omdat onze opdrachtgever eist dat wij 24/7 beschikbaar zijn met onze vloot. Door de grote actieradius van de waterstofauto en het snelle tanken kunnen we dit nu aanbieden.”
Waterstof kan de maatschappij decarboniseren
Ad van Wijk, Professor Future Energy Systems aan de TU Delft: “Ik ben ervan overtuigd dat we straks in ons dagelijks leven niet meer ontkomen aan het gebruik van waterstof in uiteenlopende sectoren zoals mobiliteit, industrie, elektriciteit en verwarming. Door het opschalen van waterstoftoepassingen kunnen we de maatschappij sneller decarboniseren. De stap die de gemeente Den Haag nu met deze taxivloot zet, is een belangrijk signaal richting dit nieuwe tijdperk.”
Stoot alleen water uit
De Toyota Mirai heeft een volledig door Toyota zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De 113 kW/155 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan. Een automatische transmissie is standaard. De waterstof wordt in twee extreem sterke, lichtgewicht tanks opgeslagen, die van drie lagen met koolstof versterkt kunststof zijn. Omdat waterstof wordt omgezet in elektriciteit die de elektromotor aandrijft en daarbij als restproduct alleen water vrijkomt, is de Toyota Mirai honderd procent emissievrij. De consumentenadviesprijs van de ruime en 4,89 meter lange Toyota Mirai bedraagt 80.935 euro.
In enkele minuten te tanken
De actieradius van de Toyota Mirai is vergelijkbaar met die van een benzineauto. Bovendien is de Mirai snel en gemakkelijk te tanken. Het enige verschil is dat je geen liters tankt maar kilo’s. En doordat het tanken slechts enkele minuten in beslag neemt, is de Mirai zeer geschikt voor het afleggen van grotere afstanden. Ideaal dus om als taxi dienst te doen.