Na de succesvolle pre-boeking van de nieuwe, genummerde en volledig elektrische 500 “la Prima” cabriolet die in maart in Milaan werd gepresenteerd en nu niet meer beschikbaar is, wordt de nieuwe 500-line-up uitgebreid met de tweede “Launch Edition”: de nieuwe volledig elektrische, zeer compleet uitgeruste 500 “la Prima” hatchback.
In een tijd waarin mobiliteit duurzamer, connected en autonoom aan het worden is, staat de derde generatie van de Fiat 500 opnieuw vooraan. Het is niet alleen een revolutie, maar de ‘reïncarnatie’ van een geest die vernieuwing kan inspireren. Net als in de naoorlogse periode, toen de eerste generatie van de Cinquino massamobiliteit mogelijk maakte, gebeurt nu hetzelfde met de nieuwe 500, maar dan voor elektrische mobiliteit.
Hij onderscheidt zich door zijn geavanceerde panoramische glazen schuifdak, een echt “raam richting de hemel”, dat de passagiersruimte met licht overspoelt en het comfort aan boord verbetert. De achterkant heeft een “klassieke” achterklep en een nieuwe, nu meer uitgesproken spoiler, om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren. De drie op de fundamentele elementen van de natuur geïnspireerde kleuren waarin de hatchback uitgerust kan worden zijn: Ocean Green (parelmoerachtig) dat doet denken aan de zee; Mineral Grey (metallic) voor de aarde; en Celestial Blue (drielaags) voor de lucht. Verder is de auto onder meer voorzien van full LED-koplampen, 17-inch diamantgeslepen wielen, verchroomde inzetstukken op de zijpanelen en dashboard- en stoelbekleding in eco-leer.
De beste actieradius, zeer korte laadtijd en uitstekend rijgedrag
Rijbereik en laadtijden zijn twee belangrijke kwesties voor de klanten van elektrische auto’s. De lithium-ion-accu’s met een capaciteit van 42 kWh geven de New 500 een actieradius van maximaal 320 km in de WLTP- cyclus.
Om de laadtijd te optimaliseren, is de elektrische New 500 uitgerust met een 85 kW-snellaadsysteem waarmee het accupakket zeer snel kan worden opgeladen. Het kost bijvoorbeeld slechts 5 minuten om een voldoende energiereserve op te bouwen om 50 kilometer te rijden. Dat is meestal meer dan nodig is voor gemiddeld dagelijks gebruik. En in slechts 35 minuten kan de snellader de accu’s tot 80% opladen. De Combo 2-aansluiting op het rechterachterspatscherm van de auto verzorgt de stroomvoorziening van de snellader, waarbij zowel wissel- als gelijkstroom kan worden gebruikt.
Mogelijkheden voor het thuis opladen zijn ook beschikbaar. De introductieversie van de New 500 wordt geleverd met een Easy Wallbox™, een thuisoplaadsysteem dat op een gewoon stopcontact kan worden aangesloten. Het zal gelijktijdig met de introductie van het model door Mopar in Europa op de markt worden gebracht. Het betreft een eenvoudige ‘plug-and-charge’-oplossing die gemakkelijk via Bluetooth kan worden bediend en de mogelijkheid biedt om de 500 thuis met maximaal 2,3 kW-laadvermogen op te laden. Bovendien is de Easy Wallbox™voorbereid voor een upgrade van het vermogen naar 7,4 kW, waardoor het accupakket thuis in iets meer dan 6 uur volledig is op te laden. Het model wordt geleverd met een Mode 3-kabel voor het opladen vanuit het openbare stroomnet.
Om de prestaties en het energieverbruik op de rijstijl van de bestuurder te kunnen afstemmen, heeft de volledig elektrische New 500 hatchback drie rijmodi: Normal, Range en Sherpa. De Sherpa-rijmodus beïnvloedt verschillende componenten teneinde het energieverbruik tot een minimum te beperken en wel zodanig dat de door de bestuurder op het navigatiesysteem ingestelde bestemming of het dichtstbijzijnde laadstation ook daadwerkelijk kan worden gehaald. Net als een Himalaya-sherpa, die de hele expeditie leidt en naar de bestemming brengt, past deze rijmodus verschillende parameters aan: maximum snelheid, die tot 80 km/h wordt beperkt, gasrespons, om het energieverbruik te beperken, en uitschakeling van de klimaatregeling en de stoelverwarming (de bestuurder kan deze functies echter op elk moment activeren).
De modus ‘Normal’ benadert zo dicht mogelijk het rijden met een auto die van een normale verbrandingsmotor is voorzien. De ‘Range’-modus activeert de functie ‘rijden met één pedaal’. Door deze rijmodus te selecteren, kan zowel de snelheid als het afremmen van de New 500 praktisch alleen met het gaspedaal worden geregeld. In feite veroorzaakt het loslaten van het “gas”-pedaal een veel grotere vertraging dan bij het op de motor afremmen van een auto met verbrandingsmotor. Het heeft bijna hetzelfde effect alsof op het rempedaal wordt gedrukt. Het rempedaal moet echter wel worden gebruikt om de auto volledig tot stilstand te brengen, maar in het dagelijks gebruik is het met een beetje ervaring mogelijk om nagenoeg alleen het acceleratiepedaal te gebruiken.
De elektromotor heeft een vermogen van 87 kW en levert een (begrensde) topsnelheid van 150 km/h, een acceleratie van 0-100 km/h in 9,0 seconden en van 0-50 km/h in 3,1 seconden.
Niveau 2 autonoom rijden en connectiviteit
De 500 “la Prima” hatchback is niet alleen elektrisch maar ook de eerste auto in zijn klasse die autonoom kan rijden volgens niveau 2.
Een naar voren gerichte camera bewaakt zowel in de lengte als in de breedte, alle zones van de auto. Het Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC)-systeem remt of versnelt de auto in reactie op het gedrag van andere weggebruikers: auto’s, fietsers en voetgangers. Lane Centering houdt de auto in het midden van de rijstrook, vooropgesteld dat de markeringen duidelijk te herkennen zijn.
Intelligent Speed Assist leest de langs of boven de weg vermelde snelheidslimieten en adviseert de bestuurder zich eraan te houden, terwijl Urban Blind Spot met ultrasone sensoren werkt om de dode hoeken te bewaken en met een driehoekig waarschuwingslicht in de buitenspiegel waarschuwt voor obstakels. Dan is er nog Attention Assist, een functie die waarschuwingssignalen op het display geeft en de bestuurder bij concentratieverlies adviseert te stoppen om een pauze te nemen. Tenslotte is de nieuwe Fiat uitgerust met 360°-sensoren die een drone-beeld van de auto en omgeving geven om aanraking met obstakels te vermijden bij het parkeren of het uitvoeren van moeilijke manoeuvres.
De New 500 is voorzien van het nieuwe connectiveitsplatform UConnect 5-infotainmentsysteem. Het is ontwikkeld met het idee om klanten een compleet nieuwe gebruikerservaring te bieden. FCA maakt hiertoe gebruik van het eenvoudige, intuïtieve en in hoge mate aanpasbare Android Auto-besturingssysteem. Zo kan gebruik worden gemaakt van widgets om de weergave van functies en apps te configureren. Apple CarPlay is al draadloos beschikbaar en het systeem is ook voorbereid om dezelfde functionaliteit voor Android Auto te bieden.
De zeer compleet uitgeruste 500 ‘la Prima’ hatchback, inclusief Easy Wallbox™, kost € 35.900 (exclusief geldende milieu-stimuleringsmaatregelen).