Volkswagen heeft het doek getrokken van de Golf 8. De nieuwste versie van het icoon oogt dynamischer dan ooit en is de enige in het ‘Golf-segment’ met standaard een volledig digitale cockpit. Hij biedt meer keuze dan ooit en slaat de brug naar elektrisch rijden met maar liefst vijf hybrideversies.
De Golf is al 45 jaar het belangrijkste model in het portfolio van Volkswagen. Het is met zo’n 320.000 stuks de meest geziene auto op de Nederlandse wegen en van de vorige zeven generaties zijn al meer dan 35 miljoen exemplaren verkocht.
Ook de ‘8’ is onmiskenbaar een Golf. Door de nieuwe indeling van het front, de innovatieve LED-verlichting (standaard) en het langgerekte silhouet, oogt de Golf dynamischer dan ooit.
Digitaal en ‘on-demand’
Het hoogwaardige interieur van de Golf heeft een grote verandering ondergaan. Hij is de eerste in het segment die standaard is uitgerust met een volledig digitaal dashboard met grote schermen en heeft nauwelijks nog fysieke knoppen. Het digitale dashboard is tegen meerprijs te upgraden naar de Innovision Cockpit met een extra groot scherm.
Volkswagen heeft een naam opgebouwd op het gebied van intuïtieve bediening. De Golf 8 tilt de gebruikerservaring met zijn digitale bedieningsfuncties naar een nog hoger niveau. Mooie voorbeelden zijn de bediening van de klimaatregeling en het panoramadak: in beide gevallen gebeurt dat met sliders. De gewenste temperatuur instellen gebeurt met een simpele swipe naar links of rechts; door je vinger op de bovenconsole van voor naar achter te bewegen, opent het panoramadak. De klimaatregeling is nu ook in te stellen aan de hand van verschillende scenario’s zoals ‘koude voeten’ of ‘frisse lucht’.
Met de nieuwe eSIM hebben de bestuurder en inzittenden standaard toegang tot een grote hoeveelheid online diensten van We Connect. De Golf 8 is de eerste Volkswagen die het niet alleen mogelijk maakt om achteraf technologieën te updaten, maar ze ook te upgraden (vanaf volgend jaar zomer). Zo zijn bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control, verkeerstekenherkenning, het navigatiesysteem, de wifi-hotspot of Dynamic Light Assist achteraf te activeren.
Innovaties uit hogere segmenten
De ‘8’ brengt een groot aantal technologieën uit hogere segmenten naar de ‘Golf-klasse’. Met de geavanceerde IQ.DRIVE assistentiesystemen zoals het nieuwe Travel Assist kan onder bepaalde omstandigheden al verregaand autonoom (level 2) worden gereden. De nieuwe Golf is de eerste Volkswagen waarvan de adaptieve cruise control (ACC) een file kan herkennen en daarop anticipeert. Hij doet dat met behulp van innovatieve Car2X-technologie dat standaard is op elke Golf: zodra het systeem van andere weggebruikers doorkrijgt dat er een file staat, past hij direct zijn snelheid aan om de kans op onveilige last-minute manoeuvres te verkleinen.
Ook nieuw: de IQ. Light LED Matrix-koplampen met interactieve verlichtingsfuncties die het zicht en de veiligheid nog verder vergroten.
Brug naar elektrisch rijden
De Volkswagen Golf biedt meer keuze uit aandrijvingen dan ooit. De nieuwe eTSI mild-hybride komt in drie verschillende DSG-automaatversies en koppelt de geliefde 1.0 en 1.5 TSI benzinemotoren aan 48V-technologie. De Golf 8 komt volgend jaar zomer ook als eHybrid plug-in hybride met 150 kW/204 pk of als extra sterke GTE met 180 kW/245 pk. De nieuwe TDI-versies hebben een CO2-uitstoot die tot wel 17 procent lager ligt dan die van hun voorgangers en zijn voorzien van de nieuwste AdBlue-technologie voor een verder verlaagde NOx-uitstoot. In de zomer van 2020 volgen de GTI, GTD, R en een speciale versie op CNG.
De Golf 8 arriveert in maart 2020 in Nederland. De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.