Email
Facebook
Bericht ons

Koenigsegg heeft de Jesko Absolut onthuld. Het is de snelste Koenigsegg die ooit is gemaakt en het bedrijf zal nooit proberen een snellere serieproductiewagen te maken – ooit. Klanten kunnen kiezen tussen de Jesko Absolut en de meer track-georiënteerde Jesko-versie die een jaar geleden werd gepresenteerd.

“De Jesko Absolut met zijn schokkend lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,278 Cd, gecombineerd met zijn op hoge snelheid stabiliteit geoptimaliseerde aerofuncties, dagelijkse rij-vriendelijke eigenschappen en bagageruimte, maken van de Jesko Absolut een landraket dat vastbesloten is om ongehoorde snelheid in recordtempo te bereiken”, zegt CEO en oprichter Christian von Koenigsegg.

Verminderde luchtweerstand
Elk oppervlakte-element op de Jesko Absolut is doelbewust geconstrueerd om luchtweerstand of omringende turbulentie rond de auto te verminderen en tegelijkertijd de stabiliteit bij hoge snelheden te vergroten. Hoewel net zo krachtig, is de Jesko Absolut een meer naadloze en heimelijkere interpretatie van de Jesko, zijn track-gerichte broer of zus.
 

De Jesko Absolut heeft een weerstandscoëfficiëntwaarde van slechts 0,278 Cd. De lage luchtweerstand in combinatie met een frontale oppervlakte van 1,88 m2 in combinatie met een vermogensniveau van minimaal 1600 pk, maakt de Jesko Absolut bestemd voor het behalen van hogere, meer buitengewone snelheden dan alle Koenigsegg of een andere volledig gehomologeerde auto ervoor. – Hoe snel? De tijd zal het leren. Kijkend naar de wiskunde en Koenigsegg’s geavanceerde simulaties, zal het ongelooflijk snel zijn.

Inspiraties uit de lucht
De dramatische stroomlijning van de Jesko Absolut en het ontbreken van een enorme spoiler, geeft de Jesko Absolut een strak uiterlijk. De twee vinnen die de achterspoiler vervangen, zijn geïnspireerd op de F-15 straaljagers die zijn uitgerust met vergelijkbare en iconische dubbele verticale stabilisatoren.

 
De twee staande dubbele vinnen geven de Jesko Absolut de mogelijkheid om de luchtstroom over de achterkant op te ruimen, wat de Jesko Absolut bij hoge snelheden stabiliseert en verrassend ook de totale weerstand vermindert. Zelfs het hoofdlichaam van de Jesko Absolut lijkt op de romp van een straaljager, met zijn langwerpige achterkap.

Extreme stroomlijning ontmoet extreme kracht
De kern van de Jesko Absolut is de 1600 pk (bij E85-brandstof), twin-turbo V8-motor uitgerust met een 180-graden krukas die een 8500-rpm toerental mogelijk maakt. De motor is verbonden met het door Koenigsegg ontwikkelde en geproduceerde negen-snelheid Light Speed ​​Transmission (LST) systeem dat versnellingswisselingen in vrijwel nul tijd mogelijk maakt van elke versnelling naar een andere versnelling – ongeacht hoeveel versnellingen worden overgeslagen.
 

Ultimate Power On Demand (UPOD) – een voorspellende versnellingswisseltechnologie die zorgt voor direct, productief vermogen en altijd beschikbaar in de juiste versnelling voor maximale versnelling, maakt deel uit van de controlestrategie voor LST.
 

De Jesko Absolut heeft een verlengde achterkap, afgedekte achterwielen, verlaagde rijhoogte en verwijderde voorwielroosters en gesloten luchtkanaal voor de motorkap – in vergelijking met Jesko. Al deze aanpassingen worden aangebracht om de weerstand en downforce te verminderen; resulterend in een superhoge stabiliteit, bescheiden bandvriendelijke downforce en een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,278 Cd.

Voor dagelijks gebruik
Gezien het feit dat de voorwielophanging compacter is dan de op het spoor gerichte Jesko en dat de luchtdam van de voorkap wordt verwijderd om de neerwaartse kracht en weerstand te verminderen – Het is mogelijk om het dak voor de Absolut op te bergen.
 

Omdat de neerwaartse kracht minder is, kan de ophanging een beetje zachter worden gemaakt, waardoor de Absolut erg leuk en vergevingsgezind rond een racebaan is en echt comfortabel en “streetable”
 

One:1
Beide versies van de Jesko kunnen een gewichtsverhouding van 1:1 bereiken. Niet alleen wat betreft het leeggewicht waarmee de Koenigsegg One:1 de eerste productieauto ter wereld was, maar ook met een volle tank brandstof, bagage en twee personen aan boord! Dit is een nieuwe maatstaf als het gaat om volledig gehomologeerde sportwagens.

Copyright © 2024 RTL Autowereld. All rights reserved


Privacy Statement  |  Cookie instellingen


studio29elf