TUSTIN, Californië – Chevrolet laat de toekomst van de Corvette zien met de introductie van de nieuwe C8 Stingray, de allereerste Corvette met middenmotor. De nieuwe Stingray is opnieuw ontworpen om nieuwe niveaus van prestaties, technologie, vakmanschap en luxe te bieden.
Van voor- naar middenmotor
“Corvette is altijd het toppunt geweest van innovatie en grensverleggend gedrag bij GM. Het traditionele voertuig met de motor voorin heeft zijn prestatielimieten bereikt, waardoor de nieuwe lay-out noodzakelijk was “, aldus GM President Mark Reuss. “Qua comfort en plezier oogt en voelt het nog steeds als een Corvette, maar rijdt beter dan elk ander voertuig in de geschiedenis van Corvette. Klanten zullen enthousiast zijn over onze focus op details en prestaties over de hele linie. ”
De nieuwe middenmotor lay-out geeft de nieuwe Stingray een betere gewichtsverdeling, waardoor vooral de prestaties in een rechte lijn en op het circuit verbeteren. Ook het reactievermogen en gevoel van controle is verbeterd, dankzij de positionering van de bestuurder die nu dichter bij de vooras zit, bijna op de voorwielen.
De Stingray heeft de snelste 0-100 km/u tijd van elke instap-Corvette ooit – ongeveer drie seconden wanneer deze is uitgerust met het Z51-pakket. Dat is meer dan een seconde sneller dan zijn voorganger. En ondanks de nieuwe layout is de bergruimte juist verbeterd, met twee kofferbakken voor een totaal van 357 liter vrachtvolume voor bagage.
Ontwerp geïnspireerd door racerij en luchtvaart
De buitenkant van de nieuwe Stingray heeft een gedurfd, futuristisch uiterlijk met de proporties van een sportauto met middenmoter, maar het is nog steeds onmiskenbaar Corvette. Trouw aan zijn luchtvaart- en racewortels, werd de houding van de nieuwe Stingray geïnspireerd door straaljagers als de F-22 en de F-35, en Formule 1-wagens. Ook leuk: het bekende, afneembare Targa-dak is standaard en kan in de kofferbak worden opgeborgen.
Het interieur wordt verbeterd door een cockpit die 42 cm naar voren is verplaatst. Verticale klimaatregelaars en ultradunne ventilatieopeningen minimaliseren de hoogte van het instrumentenpaneel en creëren een laag, ruim interieur. Ook is er een nieuw, vierkant, tweedespaaks stuurwiel met kleine diameter dat een vrij uitzicht op het 12-inch grote clusterdisplay mogelijk maakt. Ook bijzonder: voor het eerst in de geschiedenis van Corvette komt er een rechts gestuurde variant voor onder andere de Britse markt.
Kern voor het leuke DNA van Corvette
De Stingray is ontworpen voor superieur rijcomfort op de snelweg en een uitgebalanceerde besturing op het circuit. De middenmotor-architectuur maakt een kort, recht en stijf stuursysteem mogelijk, gekoppeld aan een bijgewerkt elektronisch stuursysteem, waardoor de input van de bestuurder onmiddellijk wordt ingevoerd.
De nieuwe zitpositie plaatst het zwaartepunt van de auto dicht bij de binnenkant van de heup van de bestuurder, zodat de auto de bestuurder letterlijk omdraait. Het verandert de perceptie van het weggedrag en de reactietijd van het voertuig volledig.
De Corvette Stingray heeft een elektronische sperdifferentieel, launch control, een frontsplitter en een open tweedelige achterspoiler die samen zorgen voor een gecombineerde downforce van 180 kilogram, waarmee de grip in bochten verbetert. De ophanging is compleet nieuw en rondom geheel onafhankelijk geveerd. Optioneel kan er gekozen worden voor Magnetic Ride Control 4.0 die de weg beter leest. De verbeterde elektronica reageert sneller en soepeler op de input van de bestuurder en draagt bij aan toonaangevende rijeigenschappen.
Ook kan er gekozen worden voor het Z51 Performance Package, dat een hele reeks nieuwe technologie introduceert voor de nieuwe Stingray, waaronder een aangepaste, op prestaties gerichte ophanging met handmatig instelbare veerelementen, grotere remrotors, verbeterde koeling, specifieke asverhouding, koelinlaten voor de voorremmen en een sportuitlaat voor hogere prestaties.
Het juweel in het midden
Het hart van de nieuwe Stingray is Chevy’s 6.2 liter Small Block V8 LT2-motor van de volgende generatie, de enige atmosferische V8 in het segment. Hij produceert 495 pk (369 kW) en 637 Nm koppel wanneer hij is uitgerust met de sportuitlaat van het Z51-pakket.
De lage positie van de aandrijflijn maakt een laag zwaartepunt mogelijk voor optimaal gebruik. De grootste update vinden we in het smeer- en ventilatiesysteem. Voor de allereerste keer zal de basis Stingray een op de motor gemonteerd droog carteroliesysteem en drie spoelpompen gebruiken voor betere prestaties op het circuit.
De LT2-motor is gekoppeld aan Chevrolet’s eerste achtversnellingsbak met dubbele koppeling (DCT), die razendsnelle schakelingen en uitstekende krachtoverdracht biedt. Deze transmissie is uniek ontworpen met TREMEC om het beste van beide werelden te bieden: het direct verbonden gevoel van een handgeschakelde versnellingsbak en het rijcomfort van een automaat.
Volledig nieuwe technologie verbetert de prestaties en bruikbaarheid
De keuzemogelijkheden voor verschillende rijmodi zijn uitgebreid van vier naar zes, waardoor bestuurders het gevoel van hun Corvettes kunnen aanpassen aan hun persoonlijke voorkeur. De vertrouwde weer-, tour-, sport- en track-modus blijven behouden en er zijn twee nieuwe modi: MyMode, een configureerbare instelling voor de gewenste rijstijl die tussen de belangrijkste cycli kan blijven, en de Z-modus, genoemd naar de beroemde Z06-, ZR1- en Z51 Corvette-prestatiepakketten, wordt geactiveerd via een “Z” -knop op het stuurwiel. Dit is een modus voor eenmalig gebruik die de MyMode-configuraties een stap verder brengt, zodat stuurprogramma’s de motor en transmissie ook kunnen aanpassen.
Onder de nieuwe elektrische functies vinden we de industrie-baanbrekende Performance Data Recorder, een geavanceerde rij-analyse-tool opgewaardeerd met een high-definition resolutie camera en een nieuwe gebruikersinterface. Klanten kunnen zowel circuit- als punt-naar-punt wegroutes vastleggen. De PDR kan worden ingesteld om automatisch op te nemen als een dash-cam, die een opname start telkens wanneer de Corvette rijdt, of is geconfigureerd om alleen te starten wanneer de auto is ingesteld op Valet-modus.
Haalbaarheid blijft een kenmerk
Corvette heeft altijd een iconisch Amerikaans ontwerp, prestaties, technisch vernuft en bereikbaarheid vertegenwoordigd. De nieuwe Stingray zet die traditie voort.
De Amerikaanse versie van de nieuwe Chevrolet Corvette Stingray gaat eind 2019 in productie bij GM’s Bowling Green Assembly. Aanvullende prijzen en uitvoeringen, evenals informatie over Europese versies zullen dichter bij hun respectievelijke lancering worden gedeeld.