DENSO is een interessant bedrijf vol boeiende verhalen en vele memorabele momenten. Niet de intentie hebbende volledig te zijn, volgt hier een aantal momenten uit de geschiedenis van DENSO. En een inkijkje in de activiteiten van het wereldwijd opererende bedrijf met het Europese hoofdkantoor in Amsterdam.
Start
Zeventig jaar geleden begon DENSO met de productie en verkoop van radiateurs en elektrische componenten voor auto’s. En het merk had – toen al – een volledig elektrische personenauto. Vier jaar later begon de technische samenwerking met Robert Bosch uit Duitsland. Het eerste overzeese verkoop-/servicekantoor is een feit in 1966. Dit kantoor werd gevestigd in Chicago. In 1971 begint DENSO met het verzenden van producten naar Europese autofabrikanten, een jaar later begint de productie in Australië en Thailand. In 1985 wordt het eerste overzeese technische centrum nabij Detroit opgericht.
In 1996 is het tijd voor een naamsverandering. Nippondenso wordt DENSO en verdwijnt ‘NIPPON’ – Japans voor Japan – uit de naam, dit in afwachting van wereldwijde bedrijfsuitbreiding. In 2017 lanceert DENSO haar langetermijnbeleid 2030 met de slogan ‘Hoop brengen voor de toekomst voor onze planeet, onze samenleving en alle mensen’. Nog steeds is dit een belangrijke leidraad voor het bedrijf.
DENSO, ’s werelds een na grootste mobiliteitsleverancier, presenteerde zijn nieuwste ontwikkelingen op de 68e IAA autoshow in Frankfurt
Diensten
De meeste mensen die bekend zijn met DENSO zien DENSO als een leverancier van auto-onderdelen, maar DENSO doet veel meer dan dat. Het bedrijf heeft zes kernactiviteiten. Sinds de oprichting is DENSO actief in het ontwikkelen en produceren van geavanceerde technologische systemen voor de auto-industrie. Het bedrijf is momenteel actief op het gebied van klimaatbeheersing, aandrijflijn, elektrificatie, mobiliteit, elektronica en andere automotive-systemen. Daarnaast is er de niet-automotive tak met onder andere de fabrieks-, automatiserings- en landbouwsector. Dit alles leidt tot een jaarlijkse geconsolideerde omzet van ongeveer 45,6 miljard euro. Belangrijke concurrenten in de branche zijn Bosch, Delphi, Valeo en Continental.
DNA
Vanaf het begin heeft DENSO kwaliteit en innovatie in zijn DNA. Voorts staan drie pijlers centraal bij het merk: R&D, Hitozukuri, wat zoveel betekent als de ontwikkeling van menselijke hulpbronnen en Monozukuri, wat staat voor de kunst van het maken van dingen. Om dit te onderstrepen: DENSO is de eigenaar van 38.000 patenten wereldwijd en won meer dan 60 prijzen in competentiecompetitie. Misschien bekend, misschien ook niet: DENSO is de uitvinder van de QR-code.
Grootte
Wereldwijd heeft DENSO 172.000 mensen in dienst, verspreid over 212 bedrijven en dochterondernemingen. Bovendien heeft DENSO wereldwijd 100.000 robots ‘aan het werk’, sinds het bedrijf 50 jaar geleden zijn robotica-divisie begon.
In Japan heeft DENSO bijna 77.0000 werknemers, de VS staat op de derde plaats met iets meer dan 25.000 werknemers. Azië staat op de tweede plaats met 74 bedrijven en iets meer dan 50.000 werknemers. In Europa omvat DENSO 35 bedrijven en heeft het bijna 17.000 mensen in dienst. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. Een belangrijk R&D-centrum is te vinden in Aken en München (Duitsland) en ook in Turijn (Italië), waar het hoofdkantoor van DENSO Thermal Systems is gevestigd. Naast deze vestigingen zijn er nog vijf R&D-centra in Europa.
DENSO geeft vorm aan de toekomst van mobiliteit, met een sterke focus op gemak en comfort
Japanse oorsprong
Je zou kunnen zeggen dat DENSO een Japans bedrijf is. Het bedrijf is gestart in Japan, heeft Japans management en de manier van werken is gebaseerd op Japanse normen en waarden. Toch is dat te kort door de bocht. Wie het bedrijf goed analyseert, zal tot de conclusie komen dat het bedrijf, ondanks zijn Japanse roots, een wereldspeler is. Om het laatste te benadrukken: DENSO bezit 212 geconsolideerde dochterondernemingen in 35 landen en regio’s over de hele wereld. Daarnaast komt 57% van de inkomsten uit buitenlandse bedrijven en 55% van alle werknemers werken bij buitenlandse dochterondernemingen of DENSO-bedrijven. DENSO kan dus het best worden omschreven als een speler van wereldformaat met een sterke Japanse oorsprong.
Samenwerkingen
DENSO werkt samen met een breed scala aan bedrijven. Toyota met HINO en Daihatsu dragen bij aan 46,5% van de omzet van het bedrijf, Honda doet dat voor 7,8%, GM en FCA beide voor 4,0%, Ford voor 2,6% en Hyundai en Kia voor 2,5%. Andere merken dragen nog eens 21,6% bij. De resterende 11,2% is afkomstig van de after-market business en de non-automotive industrie. Het is veilig om te zeggen dat alle grote autofabrikanten kennis en of componenten van DENSO gebruiken, waarmee niet alleen het kennisniveau en de omvang van DENSO duidelijk worden, het onderstreept ook de positie van DENSO in de industrie: als een gerespecteerde en zeer capabele speler.
Studenten
DENSO heeft een duidelijke strategie om de juiste mensen aan boord te krijgen. DENSO werkt nauw samen met een aantal universiteiten van over de hele wereld zoals Aken (Duitsland), maar ook in Nederland, bijvoorbeeld met de TU Delft en TU Eindhoven. Het heeft studentenprogramma’s om hoogopgeleide stagiaires en studenten de kans te geven om de toekomst van mobiliteit vorm te geven bij een bedrijf met een duidelijke visie en een aantrekkelijke en professionele werkomgeving. De samenwerking met de universiteit van Delft is bijvoorbeeld tastbaar gemaakt op de IAA 2019, waar DENSO een autonoom rijdende auto van de universiteit Delft op zijn stand toonde. DENSO neemt alleen de beste mensen aan, werkt samen met gevestigde en startende technologische bedrijven en partners met grote universiteiten en onderzoeksinstellingen van over de hele wereld om ontwikkelingen in mobiliteit te versnellen. Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in het vormgeven van de toekomst van mobiliteit, kijk op www.DENSO.jobs.
Doelen
DENSO heeft duidelijke doelen voor 2030. Het bedrijf streeft voortdurend naar het genereren van waarde om mobiliteit te verrijken waardoor duurzaamheid, geluk en gemoedsrust voor iedereen beschikbaar is. Meer tastbaar: duurzame vitaliteit voor het milieu, een gevoel van welzijn, een belangrijke bijdrage aan toekomstige mobiliteit die veiliger, comfortabeler en praktischer is voor iedereen. Tot slot wil DENSO bijdragen aan geluk voor iedereen door inspirerende diensten en of zaken te leveren met toegevoegde waarde bovendien. Ambitieus? DENSO streeft ernaar zijn beloften na te komen.
Hisaaki Sato, president en CEO van DENSO International Europe en DENSO Brand ambassadeur Tom Coronel
Autosport en meer
Vraag mensen waar ze DENSO van kennen en ze komen waarschijnlijk met de ’24 uur van Le Mans’ en het sponsoren van Toyota in het World Endurance Championship. Klopt. DENSO ondersteunt sinds 1960 autosport en won in 2018 met Toyota zelfs de 24 uur van Le Mans. Maar het merk doet veel meer dan alleen autosport. DENSO is actief in volleybal, alpineskiën, softbal, tafeltennis en de moeder van alle sporten: atletiek. Waarom? DENSO heeft twee grote ambities. Een daarvan is het vergroten van de vitaliteit van de werkplek en het realiseren van de dromen van mensen en de tweede is het nastreven van uitstekende kwaliteitsniveaus en toonaangevende geavanceerde technologieën.
Transformatie
De auto-industrie bevindt zich in de grootste transformatie van de eeuw. DENSO leidt die transformatie met ontwikkelingen in autonoom rijden en de verschuiving in aandrijflijn: van ICE (Internal Combustion Engine = benzine & dieselmotoren) naar EV’s. Omdat DENSO een mooie toekomst ziet in deze technologieën en omdat de partners van DENSO zich op deze ontwikkelingen richten.
Voor alle duidelijkheid: het bedrijf geeft ICE niet op. Samen met zijn partners doet DENSO zijn best om ervoor te zorgen dat ICE’s nu en in de toekomst aan de lokale emissie-eisen voldoen. In welke richting de industrie ook gaat, DENSO zal dezelfde richting uitgaan. Zoals het in het verleden heeft gedaan en vandaag en in de toekomst zal doen.
Meer informatie:
DENSO – Crafting the Core
DENSO jobs